En aktiv skoleeier

Ragnhild HElseth har hatt et leserinnlegg om aktiv skoleeier i Tidens Krav.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**


EN AKTIV SKOLEEIER
Som skoleeier har vi store utfordringer med å forene faglige og økonomiske behov. Skolen trenger mer fokus fra oss politikere. Kristiansund kommune har utarbeidet et system til hjelp for målrettet arbeid og evaluering. Resultatet er blitt SPOR; styringsdokument og kvalitetsvurderingssystem for grunnskolen i Kristiansund. Her defineres tre satsingsområder for skolen i Kristiansund, som er språklig kompetanse, sosial kompetanse og god helse.
Dokumentet skal gi grunnlag for best mulig styring av skolen. Det omfatter det totale undervisningstilbudet fra 1. til 10.trinn, og inkluderer tilpasset opplæring, spesialundervisning, arbeidsmiljø og opplæring av elever med fremmedspråk som morsmål. Kvalitetsvurderingssystemet vil følge opp resultater som elevene viser, bla i nasjonale prøver, men også hvordan eleven trives.
Elevens hverdag må sees i totalbildet av læringsmiljøet med fysiske og sosiale omgivelser. Kristiansund kommune har som ambisjon å være en aktiv skoleeier. Styringsdokumentet definerer derfor åtte områder som politikerne ber om å få tilbakemelding på årlig.
Lærer elevene det de skal jf. Lærerplanverket for Kunnskapsløftet?
Er elevene motivert for læring?
Trives elevene i grunnskolen?
Opplever foreldrene at barna blir godt ivaretatt faglig og menneskelig?
Samsvarer lærernes kompetanse med de oppgaver de er satt til?
Får elevene den vurdering og veiledning de har behov for?
Er skolens arbeidsmiljø for elever og ansatte tilfredsstillende?
Har skolen et forsvarlig system på tilbakemelding om ulovlig fravær?
Utdanningsdirektoratet krever at kommunene leverer en kvalitetsrapport årlig. SPOR dekker dette kravet i rikt monn, og legger opp til rutiner for rapportering tilbake til administrasjon og politikere.
Et styringsdokument skal både vise retning, gi kvalitetsmål, og bidra til evaluering. Nettopp det siste er veldig viktig i diskusjonene som går om kvalitet i skolen og om størrelsen på bevilgninger. De økonomiske rammene er begrenset. Vi må vite at arbeidet som ytes oppfyller mål, og eventuelt angi hvorfor det ikke skjer. Det vil hjelpe oss til å prioritere innsatsområder.
SPOR skal ha en virketid i perioden 2010-2013. Første evaluering skal imidlertid skje allerede før sommerferien 2011, fordi vi ønsker å ha et kritisk blikk med tanke på unngå unødig byråkratisering.
Komité 1 starter nå arbeidet med et tilsvarende dokument for barnehagene. Neste ambisjon er å lage kvalitetsvurderingssystem for voksenopplæring.

Ragnhild Helseth (V)
Leder
Komité barnehage, skole, kultur

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**