Sår tvil om Bufetats fordelingsnøkkel

En teoretisk basert regnskapsmodell er utgangspunktet når pengene fordeles i det statlige barnevernet Bufetat. Venstres Per A. Thorbjørnsen er svært kritisk. Han sier til Stavanger Aftenblad at modellen er for generell og ikke tar hensyn til spesielle regionsbehov. Modellen sammenligner storbyregioner med regioner uten storbyer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Per Thorbjørnsen

Foto: Frode Kleppe

Per A. Thorbjørnsen som leder levekår i Stavanger kommune mener kriteriemodellen er for generell og ikke tar hensyn til spesielle regionsbehov.
-Spesielt gjelder dette for Vestlandet som består av storbyene, Bergen og Stavanger /Sandnes. Det blir feil å behandle region Vest på lik linje med områder som ikke har storbyer. Det er heller ikke tatt høyde for enslige mindreårige som barnevernet har ansvar for. Nå ser vi at den nye fordelingsnøkkelen viser at det er brukt for mye penger her, og at vi må spare. Det kommer til å skape urimelige forhold for ungene. Den økonomiske omleggingen betyr at flere institusjonsplasser blir lagt ned. Jeg frykter et generelt dårligere tilbud. Jeg forstår at det også er store faglige bekymringer blant ansatte og ledelse i Bufetat region Vest på det som er i ferd med å skje, sier Thorbjørnsen til Aftenbladet.

Eyvind Elgesem, avdelingsdirektør i Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet begrunner overfor avisen modellen slik: -Budsjettrammen til de fem regionene var ved etableringen av Bufetat i hovedsak fordelt etter et videreføringsprinsipp. Budsjettfordelingen tok ikke hensyn til demografiske, sosiale og økonomiske forhold, svarer Elgesem. Han viser til at prinsippene om å fordele midler etter kriteriemodeller er det samme som staten gjør ved fordeling av de frie midlene til kommunesektoren.

Barn

Foto: Microsoft

Utregninger i modellen viser at region Vest har hatt et overforbruk på barnevern, det skal spare 134 millioner kroner i år, ifølge Borghild Lekve, direktør i Bufetat Region Vest. -Vi ønsker en dreining fra institusjonsbruk til fosterhjemsbruk. Det er faglig riktig, men gir oss også en økonomisk gevinst, sier hun til Aftenbladet.

Thorbjørnsen har tidligere uttrykt fortvilelse over at staten legger ned barnevernsinstitusjoner mens mangelen på fosterhjemsplasser er skrikende. Han frykter for barnas situasjon og sier det nå er full tillitskrise mellom det statlige Bufetat og kommunene.
Stortinget behandlet organiseringen av Bufetat før påske og Arbeiderpartiet, SV, Sp og Frp stemte da ned Venstres forslag om å straks gripe inn og samordne alt barnevern i kommunene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**