Vil ha psykiatriambulanse i Trondheim

I dagens bystyremøte vil Guri Melby be ordføreren om å ta initiativ til å få psykiatrisk ambulanse i Trondheim. – Det er et viktig prinsipp at syke mennesker skal behandles av helsepersonell, og ikke av politi. Å bli hentet av politiet kan være en traumatisk opplevelse for pasienten og forverre behandlingssituasjonen senere, sier hun.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Guri Melby

Foto: Cathrine D. Hagen

Både Bergen og Stavanger har etablert en egen ambulansetjeneste for å ta seg av psykiatriske pasienter, og Melby etterlyser nå et lignende tilbud i Trondhem. Tidligere i vinter hadde NRK Trøndelag en sak om at politiet ikke ønsker å ta seg av psykiatrioppdrag, og de etterlyste en “psykiatrisk ambulanse”. – På bystyremøtet i dag vil jeg ta opp denne saken, og jeg vil spørre om ordføreren kan ta initiativ ovenfor helseforetaket slik at vi kan få et lignende tilbud som de har i Bergen og Stavanger, sier Melby. Et slikt tilbud vil i stor grad erstatte bruk av politi, noe som gjør at politiet sparer store ressurser, samtidig som en minimaliserer bruken av makt, og at pasienten blir bedre mye bedre ivaretatt. – Det er også mindre stigmatiserende å bli hentet av en ambulanse enn av en politibil, og det vil være bedre både med hensyn til pasienten selv og de pårørende, understreker Melby.

Hele interpellasjonen finner du under.

Psykiatrisk ambulanse i Trondheim
Hvert år får AMK i Trøndelag nærmere 1000 anrop hvor det er behov for psykiatrisk ekspertise. I mange tilfeller må ambulansetjenesten be om hjelp fra politiet for å håndtere og hente pasientene. Politiet gjør en god jobb, men det er et viktig prinsipp at syke mennesker skal behandles av helsepersonell, og ikke av politi. Å bli hentet av politiet kan være en traumatisk opplevelse for pasienten og forverre behandlingssituasjonen senere, og det å gjentatte ganger bli hentet av politiet med makt når du ikke selv forstår hvorfor, kan skape angst og paranoia, noe som igjen kan resultere i at man flykter unna når man vet at man er syk i stedet for å oppsøke hjelp. I tillegg kan politihenting oppleves som traumatisk for pårørende, særlig for små barn.

Illustrasjonsfoto.

Foto: microsoft

Både Sør-Trøndelag Ambulansetjeneste og Sør-Trøndelag Politidistrikt har gjennom media uttrykt ønske om en egen psykiatriambulanse for å gi pasientene et bedre tilbud og for å frigjøre ressurser hos politiet. Mental Helse har også vært tydelig på at de ønsker et transporttilbud på lik linje med andre pasienter, og etterlyser at flere helseforetak gjør som de har gjort i Bergen og Stavanger, nemlig at de oppretter en egen psykiatrisk ambulanse.

I Bergen ble tilbudet om Psykiatrisk Ambulanse opprettet i 2005, og i Stavanger ble det opprettet 1. januar 2010. Helse Bergen HF har gode erfaringer med bruk av denne tjenesten til transport av psykisk syke mennesker. Brukerorganisasjoner, leger, pasienter, pårørende og andre samarbeidspartnere har gitt positive tilbakemeldinger. Tilbudet erstatter i stor grad bruk av politi, noe som gjør at politiet sparer store ressurser, samtidig som en minimaliserer bruken av makt, og at pasienten blir bedre mye bedre ivaretatt. Det er også mindre stigmatiserende å bli hentet av en ambulanse enn av en politibil.

Spørsmål til ordføreren:
Vil ordføreren gå i dialog med St. Olavs Hospital i Trondheim og Helse Midt for å starte prosessen med å få til et lignende tilbud som Bergen og Stavanger har med psykiatrisk ambulanse i Trondheim?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**