Driften av M/S Sjøkurs som har base i Randesund i Kristiansand, er på mange vis en suksesshistorie. Denne private videregående skolen har svært liten “drop-out”, den har et tilbud som er et viktig alternativ til den offentlige videregående skolen, og like betydningsfullt: Elevene som eksamineres ut herfra har vist seg å være svært attraktive for det sørlandske næringslivet, bl.a. i shipping- og offshorerelaterte bedrifter.
Nå står dette viktige skoletilbudet i fare for å bli lagt ned på grunn av anstrengt økonomi. Skolen får ikke lov til å drive optimalt med 75 elever, men er tvunget til et maksimalt elevantall på 60 som følge av rigide begrensninger i privatskoleloven.
SVs statssekretær i Utdanningsdepartementet, Lisbet Rugtvedt, uttaler til Fædrelandsvennen at hun innser at skoleskipene blir rammet på et urimelig vis av privatskoleloven. Hun er allikevel ikke villig til å lempe på betingelsene, men anbefaler heller at
skolen tilpasser seg privatskoleloven.
Dette reagerer Venstres Trine Skei Grande på. Samme dag som saken ble belyst i Fædrelandsvennen, leverte hun et skriftlig spørsmål til utdanningsminister Kristin Halvorsen. Her ber hun statsråden om å lempe på regelverket og/eller øke bevilgningene allerede i Revidert nasjonalbudsjett slik at dette viktige utdanningstilbudet vil kunne drives videre.
Nesteleder Stein Inge Dahn i Agder Venstre utfordrer de rødgrønne stortingsrepresentantene på Agderbenken til å bidra til et positivt svar fra utdanningsministeren. –I Venstre er vi kritiske til den firkantede forvaltningen av lovverket som denne viktige småbedriften nå utsettes for, uttaler han.
–Jeg syntes det var ganske oppsiktsvekkende å lese i Fædrelandsvennen om en statssekretær som oppfordrer denne veldrevne skolen om å bli religiøs, eller endre utdanningsopplegget til en "alternativ pedagogisk retning", for å kunne omgå en uforståelig byråkratisk begrensning på maksimalt antall elever. Regjeringen må innse at det medfører større kostnader
å drive et skoleskip, enn en vanlig videregående skole. Dette må også gjenspeiles i elevtilskuddene fra det offentlige, og ved å fjerne begrensninger som hindrer skolen i å kunne drive mest mulig bedriftsøkonomisk og effektivt, sier Dahn.