Opptatt av å sikre demokratiet

I dag skal bystyret behandle en sak om politisk organisering i Trondheim fra 2011. Ordføreren foreslår å redusere bystyrets størrelse og innføre parlamentarisme. – Vi frykter at disse to tiltakene vil flytte de politiske beslutningene lenger unna folk flest, sier gruppeleder Jon Gunnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Jon Gunnes

Foto: Rune Kongsro

– Venstre er for en videreføring av formannskapsmodellen, fordi vi mener den sikrer en
bredere og bedre belysning av sakene før beslutninger tas. Ved parlamentarisme er det fare for at stadig flere beslutninger tas utenfor det offentlige rom, sier Gunnes. Han frykter også at vi vil få et lite sjikt av politikere som får stor makt, mens resten av de folkevalgte har lite de skulle ha sagt. – Ordføreren ønsker seg et lite byråd med kun 5 medlemmer, dette gjør at noen få får mye makt, og at opposisjonen blir skviset, sier Gunnes.

Et stort bystyre sikrer mangfold

Videre vil ordføreren kutte i bystyrets størrelse, fra 85 representanter til 67. Andre partier, som Frp, vil gå lenger, helt ned til 43 representanter. – Jeg synes det er merkelig at vi i en by som vokser skal redusere antall folkevalgte. Sammenlignet med de fleste andre kommuner i landet, har vi svært mange stemmer bak hver representant i bystyret, og dette gjør at avstanden mellom de folkevalgte og byens befolkning allerede er stor, sier Gunnes. – Jeg frykter at bredden og mangfoldet blir mindre når det gjelder både representantenes bakgrunn, interesser og engasjement, og når det gjelder hvilke partier som vil få innflytelse, sier han.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**