Kandidater 2011

Aldri har Venstre hatt så lang valgliste som i 2011. Øverst på denne står ordførerkandidat Geir Helge Sandsmark. Sammen med Roar Günther Andersen og Mona Johnsen er han kummulert på Halden Venstres liste til valget i 2011.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Hele valglista finner du her.

Toppkandidatene

1. Geir Helge Sandsmark

Geir Helge Sandsmark

Foto: Halden Dagblad

Geir Helge Sandsmark er Venstres ordførerkandidat. Han er i dag 1. vara til kommunestyret, leder i Halden Venstre, leder i Østfold Venstre og blant annet medlem i Hovedutvalg for miljø og næring og vara til Hovedutvalg for undervisning og oppvekst. Han er blant de største forkjemperne for et mer åpent Halden, der lokaldemokrati og åpenhet skal være honnørord.

2. Roar Günther Andersen

Roar

Foto: Roar

På andreplass finner vi Venstres veteran, Roar Günther Andersen (67). Med hele 16 år bak seg i kommunestyret er han en av Haldens mest erfarne politikere. Han har kjempet harde kamper for ryddighet og redelighet, men det viktigste hos Roar er hans bankende hjerte. Det er få som bryr seg så mye om de aller svakeste, som Roar. Han vil behandle alle som faller utenfor, enten det er av rus, sykdom eller fattigdom, med verdighet og respekt.

3. Mona Johnsen

Mona Johnsen

Foto: privat

Mona Johnsen er leder av Halden Venstre. Hun er lærer ved Prestebakke skole, er født og oppvokst i Enningdalen og har vært leder i Dysleksiforeningen, i både Halden og Østfold. I dag er hun 1. vara til landsstyret i Norsk Dysleksiforening. Mona er Halden Venstres skolepolitiske frontfigur på denne lista, og vil også bidra som en stemme fra bygda i Halden.

Stor bredde blant topp 10
4. Sohrab Darisiro har vokst opp på Osterøy i Hordaland. Nå er han gift og har flyttet til Halden. Han er aktiv på Frivillighetssentralen og er klesdesigner i tillegg til statsvitenskap- og engelskstudent på Remmen.

5. Sverre Johan Vogt Stang er gründer, driver Fredriksten kro og er styreleder i Halden Turist. Han har valgt Venstre fordi det er det partiet i Halden som har vilje til å sette kultur høyt på dagsorden.

6. Jenny Filtvedt er taxisjåfør og svært aktiv i frivillige lag og foreninger. Hun har blant annet vært med i Halden Skolemusikkorps og Halden Røde Kors. Hun er svært engasjert for barn og unges oppvekst.

7. Ingeborg Marie Østby Laukvik arbeider heltid som internasjonal ansvarlig ved Studentparlamentet i Oslo. Hun er opptatt av demokrati, skole, miljø og næring.

8. Sara Marie Ekman Granseth studerer samfunn, språk og kultur ved Høgskolen i Østfold. Hun er aktiv i Natur og Ungdom i Halden og syns miljø, kultur og skole er viktigst.

9. Arnstein Hjelde er høgskolelektor i norsk ved Høgskolen i Østfold. Han er styremedlem i Halden Venstre og har vært tillitsvalgt for Forskerforbundet. Hjelde er opptatt av skolepolitikk.

10. Inger Olsen er bosatt i Sponvika og er en aktiv sjel i Haldens kultur- og foreningsliv, blant annet gjennom Human-Etisk Forbund. Hun er også med i Halden Kulturråd, og brenner for kultur, ungdom og miljø.

Flere kjente fjes på lista

Halden Rådhus

Foto: Halden Dagblad

På 11. plass finner vi en av Haldens mest profilerte politikere. Per Magnus Finnanger Sandsmark er også Venstres førstekandidat ved fylkestingsvalget. Tidligere sokneprest i Asak, nå personalsjef i Halden fengsel, Truls Breda er 15. kandidat. Vinner av Bergens Tidendes kronikkonkurranse Chro Borhan er nr. 16 på lista. Rett bak henne står showbuisnessmannen Dag Brandth. Gründer og kokk, Bent Ingerø-Ahlsen er 20. kandidat og vise- og jazzsangerinne Dina Cecilie Nordsjø har takket ja til 21. plass på lista. Bibliotekar og aktivist i Haldens kulturliv, Siv Stang, står på 28. plass. HMS-sjef ved Nexans, Reidar Fosdahl jr. er på 42. plass. Kommunestyrerepresentantene Atoosa P-J Thunrem og Tone Skråning har sagt ja til å stå på hedersplassene lenger nede på listen.

Eldstemann på lista er 80 år på valgdagen mens den yngste blir 18 i desember. Halden Venstre har aldri stilt med en så lang og mangfoldig liste til kommunevalget noensinne.

Hele valglista finner du her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**