Jubler for verdens vinterhovedstad

Venstres bystyregruppe er svært tilfreds etter at bystyret onsdag vedtok planene for utvidelse av Tryvann Vinterpark. – Oslo er verdens vinterhovedstad, sier Olaf Thommessen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Reguleringssaken som ble vedtatt av bystyret onsdag, innebærer en solid utvidelse av alpinanlegget Tryvann vinterpark. I tillegg til å bli brukt av fritidsalpinister blant fastboende og turister, er anlegget også arrangør av Snowboard-VM i 2012.

Olaf Thommessen

Foto: Rune Kongsro

– Bare Andorra la Vella og Sarajevo kan konkurrere med Oslo om å kalle seg verdens vinterhovedstad. Nærheten mellom skianlegget og byen, med Holmenkollbanen som forbindelseslinje, gjør Oslo til en unik destinasjon, sier Olaf Thommessen.

– Dette er stort for Oslo, og betyr mye for utviklingen av byen som reisemål. Men det er også viktig for oss som bor her til vanlig, understreker Ola Elvestuen.

Innvendingene mot utbyggingen har vært til stede, blant annet fra Naturvernforbundet og Oslo og omland friluftsråd.

Ola Elvestuen

Foto: Caroline Roka

– Vi har lyttet til deres argumenter, og er veldig glade for at vi har fått flertall for endringer som fanger opp flere av bekymringene som har blitt tatt opp, sier Ola Elvestuen. Han viser til at det er lagt en ny trase for den populære skiløypa gjennom området, og at det nå ligger til rette for at Tryvansstua kan få en etterlengtet opprustning.

– Venstre har gjennom hele saken slått fast at hele utbyggingen skal skje på en måte som er så skånsom som overhodet mulig, sier Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**