Et sterkere lokaldemokrati

– Vi vil at kommunene skal få flere oppgaver, fordi vi tror lokalpolitikerne er de beste til å finne de gode lokale løsningene i sin kommune, sier nyvalgt sentralstyremedlem i Venstre, Guri Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Guri Melby

Foto: Cathrine D. Hagen

– I Trondheim har vi gode erfaringer med å ta over mer ansvar for både barnevern og kollektivtrafikk, men dessverre blir disse prøveprosjektene avsluttet selv om de er vellykket, og maktoverføringa skjer i stadig større grad fra kommune til stat, og ikke omvent, sier Melby.

Oppgaveoverføring uten kommunesammenslåing
Venstre vil styrke det lokale selvstyret ved å flytte makt nedover fra staten til lokaldemokratiet, og på den måten gi folk økt innflytelse over egen hverdag. – Venstre har tidligere tatt til orde for at vi trenger endringer i kommunestrukturen, men selv uten en reform av kommunestrukturen, er det mulig å flytte flere oppgaver over fra stat til kommune. Særlig gjelder dette de større kommunene som også fungerer som regionsenter, sier Melby.

Staten bestemmer stadig mer
– Dessverre ser vi at mange oppgaver som i dag er kommunenes, i stadig større grad blir gjenstand for statlig overstyring i form av lovbestemmelser eller øremerking av midler. Et eksempel på dette er barnehagereformen, som bestemmer hvor høy foreldrebetalingen i det kommunale velferdstilbudet som barnehagen er, kan være. Et annet eksempel er at man i statsbudsjettet øremerket midler til leksehjelp i stedet for at kommunene fritt kan disponere disse midlene selv til det formålet de mener er viktigst, for eksempel økt lærertetthet. Et tredje eksempel, som særlig gjelder de store regionsentrene, er at kommunene er forpliktet til å følge opp statlige bevilgninger til kulturinstitusjoner i regionene. Dette binder opp store midler i kulturbudsjettene, og gir lokalpolitikerne mindre handlingsrom til å foreta lokale prioriteringer, sier Melby.

God tjenestekvalitet viktigst
Kommunene er best på å legge til rette for tjenester for innbyggerne. Ved flere anledninger de siste årene har man gjennomført vellykkede prøveordninger hvor statlige og fylkeskommunale

Buss

oppgaver har blitt delegert til kommunene. Eksempler på viktige samfunnsoppgaver som har vært gjenstand for slike prøveordninger er kollektivtrafikken og barnevernet. – Det er positivt at vi har slike prøveordninger, men dessverre ser vi at nesten konsekvent etter meget godt gjennomførte prøveordninger, så blir oppgavene på nytt igjen flyttet fra kommunene. Dette er frustrerende for både kommunalt ansatte, kommunepolitikere og ikke minst kommunens innbyggere, som opplever at tjenestene blir dårligere, og avstanden til besluttende organer blir igjen lang og tungvint, sier Melby.

Venstre vil:

At kommunene får rett til å velge å få all finansiering fra staten som frie midler, uten øremerking.
At staten skal forplikte seg til å overføre flere offentlige oppgaver til kommunene, for eksempel som et resultat av vellykkede prøveordninger. Blant oppgaver som kan desentraliseres er barnevern, rusomsorg, rehabilitering, forebyggende helsearbeid, kultur og kollektivtrafikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**