Vil ha T-bane til Tryvannshøyden

Venstre fikk ikke flertall for en forlengelse av Frognerseterbanen til Tryvannshøyden. Forslaget ble nedstemt i onsdagens bystyremøte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Guro Fjellanger fikk ikke flertall for å forlenge Frognerseterbanen til Tryvann.

Foto: Sveinung Bråthen

I sitt innlegg i bystyret sa Guro Fjellanger blant annet følgende:

Ordfører.
Jeg vil i dette innlegget ha kollektivdekningen som mitt hovedfokus. Faktum er at Holmenkollbanen, eller Frognerseterbanen som noen også velger å kalle den, er den desidert viktigste turistbanen i Oslo. Den bringer byens egne innbyggere og tilreisende både til Holmenkollanlegget og til Frognerseteren, og benyttes av svært mange som bruker Nordmarka enten det er til skogsturer i sommerhalvåret eller skiturer på vinterstid.

Uten Holmenkollbanen ville veisystemet fått en voldsom merbelastning, spesielt ved store utfartsdager, med stor risiko for køer, kaos og det totale, lokale trafikksammenbrudd.

Det har tidligere vært utredet konkrete planer om en forlengelse av Frognerseterbanen videre forbi Øvresetertjern opp mot Tryvannshøgda, men disse planene har aldri blitt realisert. Dessverre.

Men vi har nå muligheten til å rette opp att alle feilene ifra i går. Det kan bystyret gjøre ved å vedta igangsettelse av et utredningsarbeid knyttet til forlengelse av banen fra Frognerseteren til Tryvannshøgda. En baneforlengelse vil øke kollektivandelen på bekostning av privatbilbruk og lette adkomsten til «Oslos tak».

Venstre mener at en forlengelse av T-banetraseen med ett spor vil sikre mest mulig sømløs transport og dramatisk redusere passasjerenes behov for overgang og bytte mellom transportmidler. Samtidig vil en ettsporsløsning redusere naturinngrepene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**