Vedtak om belter i skolebussene

Samferdselskomiteen i Østfold fylkeskommune har i sitt møte 21. april vedtatt en plan for innføring av belter i fylkets busser. Venstre er glad for at denne saken kommer så raskt etter at Venstre tok spørsmålet opp i fylkestinget i februar, etter innspill fra foreldre i indre Østfold.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Sindre Mork

Foto: Vidar Grundetjern

Etter at de nye anbudene er kommet inn, vil Halden, Moss og deler av Indre Østfold ha busser med belter fra 1. januar 2011. Dermed er det bare noen busser igjen i kommunene Rakkestad, Eidsberg, Trøgstad og Marker som ikke vil ha belter i Indre Østfold. I tillegg gjenstår det et arbeid i Nedre Glomma. Til det sistnevnte er det nå gitt oppdrag om å se på behov og økonomiske konsekvenser ved å innføre krav om belter.

Likevel er Venstre mer utålmodig enn de andre partiene. Derfor foreslo vi at de resterende bussene i Rakkestad, Eidsberg, Trøgstad og Marker skal få ettermontert belter så raskt som mulig. De andre partiene stemte ned det forslaget. Venstre stemte da sammen med en enstemmig samferdselskomité, for at bussene i dette området av Indre Østfold skal byttes ut fortløpende i perioden 2011-2014.

Det vil ta lenger tid å få belter i alle bussene enn etter Venstres forslag, men det er bra at alle partiene er samstemte om at målet er belter i alle busser.

Sindre Westerlund Mork
Gruppeleder for Venstre i fylkestinget

Oppslag på moss-avis.no
Saken på fylkeskommunens nettsted (www.ostfoldfk.no)