La læreren være lærer

Følgende replikk om lærerrollen sto på trykk i Fredriksstad Blad onsdag 21. april.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Fredrikstad Venstre vil redusere byråkratiet i skolen og frigjøre lærernes tid slik at de kan bruke mer tid på å undervise. Vi ønsker å trekke inn flere yrkesgrupper i skolen, og styrke skolehelsetjenesten. Spesialkompetanse må benyttes slik at det gir best mulig effekt for eleven det gjelder. I dag må mange lærere håndtere oppgaver som ligger utenfor lærernes kompetanseområde. Oppgaver som ikke er knyttet til undervisningen må i større grad overlates til andre fagpersoner.

Gjennom de siste tiårene har lærerrollen gjennomgått en stor endring. En stadig større del avlærernes arbeidsdag går med til oppgaver som ikke øker elevenes læringsutbytte. Mye tid går med til detaljert dokumentasjon av tiltak som ikke er direkte knyttet til undervisningen. Vi krever en avbyråkratisering av lærerrollen. Lærernes ansvarsområde må avklares, og lærerne må gis nødvendig tid til undervisningsrelatert for- og etterarbeid, og til kompetansehevende tiltak for den enkelte lærer. En styrking av lærerrollen er et av de viktigste tiltakene for å gjenreise respekten for læreren, og gi våre barn en bedre skole. Dyktige og trygge lærere er garantisten for en god skole.

Per E. Braseth-Ellingsen
Nestleder Fredrikstad Venstre