Giske Andersen viser til at reiselivet som næring bidro i 2009 med 110 milliarder og er regnet som
verdens hurtigst voksende næring.
Dette bidrar til arbeidsplasser spesielt i distriktene og mange steder er reiselivet med på å
opprettholde bosetting og økt tilflytting.
Det er på tide vi får en profesjonalisering av reiselivet som næring på lik linje som både bl.a. fiskeri og
jordbruk, og at dens interesser blir ivaretatt.
Næringen er avhengig av langsiktig tenkning og forutsigbarhet for sine satsninger. Reiseliv spesielt i
distriktene, er basert på naturen og kulturarven vår, og det er nettopp fjordene og kulturarven vår
som er grunnlaget for IN sin merkevarestrategi om profilering av Norge i utlandet. Og den er
avhengig av et profesjonelt mottak og markedsførings apparat.
Reiselivet med sine utfordringer blir stort sett finansiert av næringen selv i samarbeid med
kommuner og delvis fylker. Skal Norge klare å håndtere den videre utviklingen og økende veksten så
må reiselivet og dens interesser samles i et eget departement og de bør ledes av en egen
Reiselivsminister.