Sårbarhet ved Grønli

Følgende innlegg om sårbarhet ved Grønli i forbindelse med Fredrikstadpakken stod på trykk i Fredriksstad Blad tirsdag 13. april.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Den “indre markalinje” som vegvesenet omhandler i sin KVU er i prinsipp en totrinns rakett.

Trinn 1: En tverrforbindelse mellom innfartsåra/mosseveien (ved Simo/Fjeldberg) via Veumdalen (ved Hjørnerød) til Rolvsøyveien (ved Wilbergjordet).

Trinn 2: Deretter tunnel under Falchåsen (ved Wilbergjordet) til Kjæråsen og ny bro over Glomma (til Huseby på Østsiden)

Ferdig utbygd har vegvesenet beregnet at “indre markalinje” kan få opp til 21.000 kjøretøyer per døgn (mer enn dagens Kråkerøybro). Så mye at man anbefaler 4-felts vei dersom den skal bygges. Trafikken ved Grønli vil da halvveres og ved St.Croix reduseres med ca en fjerdedel (ifølge KVU).
I sin KVU anbefaler vegvesenet ny bro over Glomma ved Råbekken/Torp. Derved bortfaller (naturlig nok) ovennevnte trinn 2. Det virker som om man ikke har sett dette som to trinn og dermed forkastet en avlastningvei utenom Grønli. Tverrforbindelsen vil jo lede all unødig biltrafikk bort fra sentrum og sentrumsnære boområder. Det hele blir tilnærmet spektakulært når Vegvesenet samtidig foreslår å utsette 4-felt utbygging på ubestemt tid, slik at den kan samordnes med 2- spors jernbane og ny jernbanestasjon på Grønli. Dette prosjektet er ikke modent for et vedtak i dag.

På sin måte er det spektakulære forståelig, for underliggende utredninger om Grønliområdet, utført av COWI, stiller flere spørsmål enn det gir svar. Hva skjer med trafikken i sentrum frem til Grønliprosjektet er gjennomført en gang i ubestemt fremtid? Hva skjer når det oppstår trafikkulykker i den nye underjordiske rundkjøringen på Grønli? Tåler St.Hansfjellet å bli uthulet ytterligere uten fare for å klappe sammen ved et mindre jordskjelv? Dessuten; 4- felt over Fredrikstadbroa var en viktig premiss da bystyret vedtok veitraseene i 2007. Vegvesenet konkluderer nå med at det ikke lar seg gjennomføre.

Vegvesenet mener i sin KVU at det må gjennomføres partielle utbygginger av transportsystemet i Fredrikstad. Av hensyn til sårbarhet og tidsperspektiv for den “endelige løsningen” rundt Grønli, bør tverrforbindelsen mellom innfartsåra/Mosseveien og Rolvsøyveienbygges ut først. Da vil all trafikk fra den nye Kråkerøybroa, fra Onsøy og Veumdalen i retning Lisleby,Rolvsøy og Sarpsborg naturlig velge denne veien. (Venstre mener tverrforbindelsen bør tilknyttes Rolvsøyveien én rundkjøring høyere opp (ved Leie) og tilknytning fra innfartsåra fra Mosseveien (gamle Fjelberg bruk)).
Sammen med sterkt utvidet kollektivtilbud og ferdig utbygd gang- og sykkelveinett, vil det så vise seg om det i det hele tatt er behov for å bygge 4-felt gjennom sentrum. Uansett kan og må en slik partiell utbygging vedtas på et lang senere tidspunkt, grunnet tidsperspektivet og uavklart sårbarhet.

Fredrikstad, 9.april 2010
Ulf Trenum