Regjeringen tar ikke ansvar for togkrisen

I dag ble Venstres forslag om forsterket innsats for å løse togkrisen behandlet i Stortinget. Forslaget ble nedstemt av regjeringspartiene. – Det er skuffende. Venstre hadde håpet at partiene på Stortinget kunne samles om viktige tiltak for å løse togkrisen, uttaler Borghild Tenden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Venstre tok i sitt forslag til orde for å igangsette arbeidet med ny togtunnel gjennom Oslo, slik at denne kan stå ferdig innen ti år, og en plan for oppgradering av skinnegangen på strekningene Oslo S -Asker/Ski/Lillestrøm i løpet av en femårsperiode. Det stemte regjeringspartiene og SV ned, samme dag som SV ber regjeringen sette av mer penger til jernbanen.

– Det er positivt at SV ber om mer penger til jernbanen, men det er mer penger over tid som skal til for å få togtrafikken inn på rett spor. Derfor er det et paradoks at SV stemte ned Venstres forslag om tiltak for å løse togkrisen, uttaler Borghild Tenden, samferdselspolitisk talskvinne for Venstre.

De rødgrønne partiene stemte ned Venstres forslag om tiltak for å løse togkrisen

Foto: Venstre

– Våre forslag er realistiske og gjennomførbare, og vil gi pendlerne og jernbanens ansatte et reelt håp om at situasjonen kan bedres. Jernbaneverket etterlyser klare mål og forutsigbarhet fra regjeringshold og Storting — det er nettopp det våre forslag bidrar med, avslutter hun.

Debatten i Stortinget i dag var preget av behovet fra de rødgrønne partiene om å skylde på andre.

– Ved at regjeringspartiene og samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa fortsetter å bruke tid til å skylde på tidligere regjeringer for problemene i togtrafikken, tar de ikke ansvar. Problemet er og har vært at det er stortingsflertallet som ikke har villet prioritere tilstrekkelig med midler til jernbanen. Regjeringespartiene har vært en del av dette flertallet. Nå har de rødgrønne flertall og kunne satset om de ville. Men det gjør de altså ikke. Det går ut over togtrafikken, avslutter Tenden.

Les Venstres forslag her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**