Vil få flere til å velge kollektivtransport i Vestfold

— Økt satsing på kollektivtrafikken over belønningsordningen er et av de mest samfunnsmessig lønnsomme tiltakene for bedret fremkommelighet, reduserte utslipp og et godt bymiljø.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Regjeringen har ikke fulgt opp belønningsordningen på statsbudsjettet for 2010, sier Venstres Borghild Tenden videre.

VVs årmøte 2010 Borghild Tenden

Foto: Kåre Pettersen

Venstre ber derfor regjeringen sette av 1 milliard kroner til belønningsordningen for kollektivtrafikken i statsbudsjettet for neste år.

Partiet ber dessuten om at ordningen utvides til å omfatte Akershus fylke, Vestfold-byene Tønsberg, Sandefjord, Horten og Larvik, Mjøsregionen Lillehammer/Hamar/Gjøvik samt byene Ålesund, Haugesund, Moss, Bodø og Arendal.

Borghild Tenden vil tirsdag fremme et representantforslag om saken på Stortinget, der regjeringen bes sette av 10 milliarder kroner mer enn hva Nasjonal transportplan legger opp til de neste ti årene.

Det var Bondevik II-regjeringen som i sin tid foreslo å opprette en belønningsordning for kollektivtrafikk. Hensikten var å stimulere til lokale tiltak for å få flere til å kjøre buss og bane. Ordningen omfatter i dag byområdene Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim, Kristiansand, Tromsø, Drammen, Sarpsborg, Fredrikstad, Skien og Porsgrunn

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**