Kvinner må sikres full ansennitet under svangerskapspermisjon

Skal vi få til reell likestilling må kvinner sikres en lovpålagt opptjening av pensjons- og lønnsansenitet for den tiden de tar ut svangerskapspermisjon. Dersom vi ikke er villige til å sikre kvinner muligheten til å opparbeide rettigheter på lik linje med mennene vil vi ikke lykkes i vårt forsett om å ta ut kvinners talent og deres kompetansepotensiale fullt ut.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Varaordfører Jan Einar Henriksen (V) ønsker å styrke kvinners rettigheter for å få reell likestilling

Risør Venstre mener Risør kommune bør være en foregangskommune og sikre at kvinner som går ut i svangerskapspermisjon oppretteeholder fulle rettigheter (ansennitet, pensjon osv) på samme måte som om de var i fullt arbeide.

I 1995 kom boken “Kvinner og ledelse, gjennom glasstaket?” av Irmelin Drake og Anne Grethe Solberg. Boken fokuserte bl.a. på problemene omkring kjønnsforskjeller i et historisk og fremtidig perspektiv.

Vi ser også at dagens unge kvinner er vel kvalifiserte og godt utdannede og i enkelte fagområder har de tatt igjen og går forbi sine mannlige kollegaer. Risør Venstre mener arbeidsgiverne nå må ta konsekvensen av den økte andelen av kvinner i arbeidslivet, og aktivt gå inn for å fjerne de hindre som skaper uønsket lønns, pensjons og arbeidsforskjeller ellers mellom kvinner og menn.

Tilsvarende bør kvinner som får barn under utdanning gis en direkte økonomisk støtte som tilsvarer et semesters studielån/stipend slik at de kvinner som ønsker det kan ta et semesters pause under studiene. Samtidig bør barnets far få rettighet og mulighet til å ta ut resterende pappapermisjon på 8 måneder med fulle lønnsrettigheter jf den danske modellen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**