Venstres landsmøte 2010

Venstres landsmøte fant sted i Sarpsborg fra 16.april – 18.april 2010.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Vestfold delegasjonen Landsmøte 2010

Foto: Hilmar Flatabø

Delegatene fra Vestfold Venstre var fv Monica Hofer, Tor Homleid, Karin Frøyd, Trygve Storrønningen, fh: Hilmar Flatabø, Hallstein Bast, Aina Dahl, Per Martin Berg.

Den viktigste saken på landsmøtet var valg av ny ledelse. Lars Sponheim takket av som leder etter 14 år. Trine Skei Grande ble med rungende applaus valgt som ny leder.

Trine Skei Grande på talerstolen under Venstres Landsstyremøte i Oslo 6. mars 2010.

Foto: Daniel Rugaas

Venstre gjorde et meget godt valg ved å valgte Trine Skei Grande som ny leder. Hun er både en dyktig og samlende politiker, og hun nyter stor respekt i partiet. Det er ingen tvil om at Trine vil lede partiet tilbake til regjeringskontorene

Partiet vedtok også flere resolusjoner på landsmøtet. Blant annet en uttalelse om hvordan skape bedre forhold for gründere og småbedriftspolitikk i Norge.
For oss er det viktig å gjøre det attraktivt for flere å skape sin egen bedrift. Et enklere regelverk for bedrifter, blant annet ved å redusert skjemaveldet er et av virkemidlene Venstre peker på

Det var ikke bare delegasjonene fra Nordland, Troms og Finmark som ble rammet av det stengte luftrommet i Norge. Det ble også Vestfold Venstre sin delegasjon.

Marianne Reistveit (leder Sandefjord) var på forretningsreise i Finmark da luftrommet over Norge ble stengt. Det var derfor umulig for Reistveit å komme seg til Landsmøte i Østfold fredag. Det ble da Tor Homleid som måtte møte som vara. Reistveit måtte istedenfor bruke helgen på å kjøre fra Finmark til Sandefjord.

Også gruppeleder i fylkestinget Kåre Pettersen ble rammet. Han var på politisk møte i Nederland. Han skulle ha kommet til Venstres Landsmøte på lørdag, men ble sittende fast i Amsterdam. Han måtte bruke lørdagen til en fjorten timers busstur for å komme hjem.

Vestfold gir Lars gave

Foto: Hilmar Flatabø

Vestfold fikk også takket Lars Sponheim for den innsatsen han har lagt ned i partiet, og ønsket han lykke til som ny fylkesmann i Hordaland.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**