Landsmøtet – Hellesnes valgt til sentralstyret

Mona Haugland Hellesnes, ordfører i Ulvik og tidligere fylkesleder i Hordaland Venstre, ble i dag valgt inn i Venstres sentralstyre. – Jeg gleder meg til å ta fatt på oppgaven, forteller Hellesnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Mona Hellesnes

Hellesnes har sittet som ordfører i Ulvik siden valget i 2007. I 2008 ble hun valgt som fylkesleder i Hordaland Venstre. Nå gleder hun seg til å jobbe med å bygge opp Venstre fram mot neste lokalvalg.

– Jeg er kjempeglad for å ha fått denne tilliten, sier Hellesnes.
– Nå skal vi styrke partiet, bygge på entusiasmen fra landsmøtet, og gjøre tillitsvalgte og kandidater klare til valget i 2011.

Småbedrifter og gründere i fokus
Hellesnes har arbeidet mye med gründere og småbedrifter også før hun ble ordfører. Disse erfaringene vil hun ta med seg i sentralestyrearbeidet.
– For Venstre er en god og framtidsrettet politikk for de minste bedriftene både ideologisk og økonomisk begrunnet, understreker hun, og forklarer:
– Ideologisk fordi det medfører et mangfold av bedrifter og ideer, men også en frihet i det å være sin egen arbeidsgiver. Økonomisk fordi det er de mange nye miljøvennlige småbedriftene som skal trygge velferden i framtiden og fordi norsk økonomi ikke kan gjøre seg avhengig av få og store bedrifter, forklarer hun.

Venstres landsmøte vedtok flere punkter for en bedre gründer- og småbedriftspolitikk:
Redusere skjemaveldet med minst 25 prosent innen 2012.
Ha en skatte- og avgiftspolitikk som stimulerer til nyskaping og investering og eierskap i små bedrifter.
Styrke vilkårene for selvstendig næringsdrivende og enkeltpersonsforetak når det gjelder skattemessig likebehandling (bunnfradrag mv), bedre sosiale rettigheter, forenklingstiltak for å få ny vekst i antall nyetableringer.
Styrke tilgangen til risikovillig kapital i bedriftenes oppstartsfase ved å innføre et skatteinsentiv (KapitalFunn) for knoppskyting, etablererbistand og langsiktig investeringer i nye bedrifter.
Legg til rette for et mer fleksibelt arbeidsliv ved økt adgang til midlertidige ansettelser og overtid, noe som styrker både arbeidstakerens og bedriftens framtidige muligheter.
Innføre en ny form for aksjeselskap for små bedrifter, med forenklinger i krav til dokumentasjon, revisjonsplikt, rapportering og inspeksjoner.
Stimulere høgskoler og universitet til å ha innovasjon og entreprenørskap som emne i alle profesjonsutdanninger.

Ny ledertrio
Landsmøtet valgte et helt nytt lederskap. Trine Skei Grande ble som ventet valgt som ny leder, og hun får med seg nestlederne Helge Solum Larsen og Ola Elvestuen.

Se Venstres nye ledelse

Lars Sponheim taler til Landsmøtet 2010