Agder med sterkt jernbaneengasjement på Venstres landsmøte

Fylkesstyremedlem Ingvild Wetrhus Thorsvik fra Agderdelegasjonen tok i sitt innlegg i den politiske debatten på Venstres landsmøte til orde for en mye bedre vektlegging av behovet for å ta hensyn til framtidens jernbaneutbygging i samfunnsplanleggingen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Tog

Hvilken dag er vel bedre å snakke om tog på enn i dag med himmelen dekt av aske, og samtlige fly i Norge stående på bakken?

Transportsektoren står i dag for 29 prosent av norske klimautslipp. I Klimameldingen heter det at utslippene må reduseres med 2,5 til 4 tonn i forhold til prognosene.

Venstre har sett verdien i det bedre tog og jernbane kan gjøre for klimaet og miljøet. Vi har derfor blitt det beste partiet på tog, men vi kan fortsatt bli bedre. For som det står i programmet vårt så er tog et av de mest miljø- og klimavennlige måtene å frakte mennesker og gods på som eksisterer.
Og selv om jeg er fra Sørlandet skal jeg ikke snakke om hvor lite midler som er bevilget til oss i jernbane- og veiutbygging(selv om det er sant), for vi har alle lyst på en jernbane helt opp til ytterdøra vår. Men som Sponheim sa i talen sin: Politikk om prioriteringer.
Og høyhastighetstog mellom de store byene i Sør-Norge er en god og nødvendig prioritering, til og med 59 % av nordlendingene vil ha en milliard-satsing på jernbane i Sør-Norge.

Vi lover bedre og raskere tog - 3-20-20

Det gjelder å løfte blikket og skape fremtiden, og derfor er det rart at man ikke setter krav til at samferdselsmyndighetene allerede nå må begynne å ta hensyn til kommende bygging av høyhastighetstog!
I Kristiansand planlegger jernbanens eiendomsselskap for eksempel i disse dager store boligkomplekser, kjøpesentre og parkeringsplasser — for biler – der hvor hurtigtog-perrongen eventuelt vil blitt bygd. Slik samfunnsplanlegging er kortsiktig og veldig unødvendig. Og man ser dette over hele landet. Man bygger ut veier og bybildet forandres uten hensyn til framtidens utbygging av høyhastighetsbane. Dette må vi i Venstre gjøre noe med! Og det er de av dere som er folkevalgte som må sørge for at det skjer.
Veimyndighetene bør, når man bygger ut motorveier og annen infrastruktur, legge planer for hvor traseen for fremtidens moderne og miljøvennlige kollektivtransport skal ligge. Ved å ta hensyn til behovet for trasè for høyhastighetstog

Ingvild Wetrhus Thorsvik - landsmøte 2010

allerede ved planleggingen av vei, sørger man for at de totale utbyggingskostnadene for vei og bane kan bli sterkt redusert.
Skal vi satse på fremtiden, må vi satse på tog, og spesielt hurtigtog!

Ingvild Wetrhus Thorsvik
Fylkesstyremedlem Agder Venstre