BLes om saken i Tønsberg Blad
Norge står i fremtiden i fare for å utvikle en ny "underklasse" bestående av mennesker med innvandrerbakgrunn. Dette vil være svært uheldig for samfunnet, og man må søke løsninger for å endre på dette. Utdanning er den sikreste veien for å gi mennesker muligheten til å lykkes i dagens og fremtidens samfunn.
God norskopplæring og god fagopplæring på alle nivå er hovednøkkelen til suksess for alle elever.
Venstre oppfordrer Vestfold-kommunene til å innføre utdanningsstipend for å få flere studenter med to-og flerspråklig bakgrunn til å velge lærerutdanning.
Det er viktig at lærere i norsk skole i større grad enn i dag speiler det flerkulturelle samfunnet vi lever i. Det må derfor være et mål å få kompetente flerspråklige studenter til
å velge en lærerutdanning.
Alle elever i den norske skolen har krav på tilpasset undervisning, også elever med manglende norskkunnskaper. Mange skoler har ufaglærte for å hjelpe denne elevgruppen, fordi det er vanskelig å få tak i flerspråklige med lærerutdanning.
Språkproblemer hos elever blir spesielt synlig på ungdomsskolen og videregående der behovet for god språkforståelse er stor for å lære fagstoff. Å ha fagutdanna lærere som kan behersker språket, og som kjenner kulturen, vil være en styrke for både fag- og norskopplæringen.
For å styrke norskopplæringen og sjansen for innvandrerbarn til å lykkes i Vestfold skolen oppfordrer Vestfold Venstre kommunene til å bruke noe av den store støtten som mottas for å ta imot flyktninger til å tilby utdanningsstipender til flerspråklige med formell studiekompetanse.