Landsmøtet – Krevde fokus på lokaldemokratiet

Mona Hellesnes, tidligere leder av Hordaland Venstre, krevde økt fokus på lokaldemokrati på Venstres landsmøte. Les innlegget her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Kjære landsmøte

Lars Sponheim og Eivind Brenna

Venstres ideer om et levende folkestyre forutsetter at de lokale folkestyrte organene har rammevilkår som er tilpasset dagens samfunn og framtidens utfordringer.

Eg begynner med sitat frå stortingsvalgprogrammet fordi lokaldemokratiet er en av hjørnesteinane i vår politikk. Vi ønsker at de som er valgt inn i lokale styringsorgan skal ta de viktigste avgjørelsene for felleskapet og dåkas kommune, og at makten og styringen skal forankres i de demokratisk valgte organene.

Min kommune, Ulvik, er en liten kommune i folketall, men med forvaltningsansvar for et stort og sammensett areal. Vi har meir enn 20 ulike samarbeidsorgan, frå AS til drøftingsfora, på interkommunalt nivå. Er dette bra for lokaldemokratiet?

Eg meiner det er all grunn til å stille spørsmålet, i disse samhandlingstider. For ka skjer i praksis? Vi flytter beslutningene, og ikkje minst rollene til oss som politikere frå et åpent, folkevalgt organ inn i styremøter og andre fora der du som styremedlem skal opptre etter et helt annet lov- og regleverk. Du blir ansvarlig for, og må ta beslutninger på et anna grunnlag enn du gjør som folkevald. Store offentlige verdier blir i dag forvalta utenfor folkevalgte organ.

Eg meiner ikkje at det alltid er feil, men det er viktig at vi i Venstre, som ønsker et sterkt lokaldemokrati, tar diskusjonene og stiller de rette spørsmålene hver gang slike forslag kjem opp. Det er altfor lett å bare se de praktiske, kortsiktige gevinstene.

Passasjen mellom Sætre gård og Losen

I januar i år var eg med på ein lokaldemokratikonferanse i regi av forskningsrådet. Der presenterte ein av forskarane en oversikt over kven innbyggerne har høyest tillit til.

Etter domstolene er det ordføreren og deretter kommunestyret som kommer øvst på lista. Forran stortingsrepresentantene og statsministeren..

Mona Hellesnes

Husk det i arbeidet med listestilling til kommunevalget neste år!

Godt landsmøte!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**