Jernbanesatsing nå!

Landsstyret i Venstre støtter Østfolds vilje til å satse på raskere utbygging av Østfoldbanen. Denne uttalelsen ble vedtatt av landsstyret foran Venstres landsmøte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Jernbane, tog, skinner

Foto: Microsoft

Det er krise i togtilbudet for folk i Østfold. Denne krisen må møtes med offensive tiltak og økte bevilgninger til vedlikehold, fornyelse og investeringer i et mer moderne togtilbud. Den siste vinteren har særlig rammet pendlertrafikken hardt. I tillegg er kapasiteten for transport av gods på jernbanen sprengt. Det er behov for en kraftfull satsing for å gi de reisende og jernbanens ansatte et reelt håp om at situasjonen kan løses både på kort og lang sikt.

Økt satsing på jernbane er fremtidsrettet og nødvendig for å løse utfordringene knyttet til miljø- og fremkommelighet. Dagens jernbanestrekninger er ikke i stand til å opprettholde et akseptabelt nivå, verken når det gjelder transport av personer eller gods. Gjennomføringen av dobbeltspor for regiontogene bremses av manglende ressurser og manglende politisk handleevne På kort sikt er det behov for mer bevilgninger til vedlikehold og fornyelse av jernbanenettet. Samtidig må investeringstakten økes. Venstre forventer at regjeringen allerede i revidert statsbudsjett presenterer nye tiltak og økte bevilgninger til vedlikehold for å løse de akutte problemene.

Utbygging av nye dobbeltspor på strekningen Oslo-Halden må forseres. Det har i utgangspunktet vært bred politisk enighet om en slik satsing. Det har ikke regjeringen fulgt opp. Nasjonal transportplan er i inneværende periode altfor svak og uforpliktende. Venstres vil ha en maksimal reisetid mellom Oslo S – Halden på 80 minutter i 2020. En slik utbygging er også en nødvendig del av en fremtidig satsing på høyhastighetstog i Norge.

For å sikre effektiv gjennomføring og at de beste løsningene tas i bruk, vil Venstre ta i bruk konkurranse. Større utbygginger må settes ut på internasjonalt anbud og organiseres som offentlig-privat samarbeid.

For å få fart på togsatsingen krever derfor Venstre at:
Regjeringen prioriterer nødvendige bevilgninger til jernbanen i revidert statsbudsjett for å løse de akutte driftsproblemene i togtrafikken.
Nytt dobbeltspor Oslo S – Ski forseres. Regjeringen må ta i bruk alternative kontraktsformer, som offentlig privat samarbeid (OPS) for å sikre rask og effektiv gjennomføring, og sikre at det blir internasjonal konkurranse.
Utbygging av Østfoldbanen må bygges som en integrert del av forbindelsen til Gøteborg/København. Regjeringen må gå i dialog med svenske myndigheter om trasévalg og samordning av planer for Østfoldbanen.
Utbygging av dobbeltspor mellom Oslo S – Halden må forseres i forhold til Nasjonal transportplan 2010-2019.
Regjeringen må ta i bruk konkurranse om oppgavene på jernbanen for å sikre effektivitet og at de baste løsningen tas i bruk.
Samtlige berørte kommuner snarest tar høyde for utbygging av dobbeltspor i sine kommuneplaner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**