La oss styrke lokaldemokratiet

Hvordan vi velger å utvikle våre byer og steder er av stor betydning for vår opplevelse av tilhørighet og livskvalitet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Lars Peder Nordbakken, leder av Akershus Venstre.

Men by- og stedsutikling handler også om hvordan vi legger til rette for gode møteplasser i hverdagen, en mer mangfoldig og dynamisk næringsutvikling, lokal verdiskaping, arenaer for kultur- og idrettsaktiviteter, samt mer framtidsrettede og miljøvennlige energi- og samferdselsløsninger.

Mange som bor i Akershus ser behovet for å skape et attraktivt sentrum i nærheten av der de bor. For å få et sentrum slik vi ønsker det, må vi trekke på kompetanse fra de som har erfaringer fra stedsutvikling, og vi må åpne opp lokaldemokratiet og invitere til bred lokal deltakelse. Det må være reell folkelig påvirkning i stedsutviklingsprosessen. Erfaringer fra lokale areal- og kommuneplanprosesser hvor hele lokalsamfunnet inviteres til å delta gjennom plansmier og andre former for åpen deltakelse er dessuten helt entydige — både i Norge og i utlandet. Folk vil mer enn gjerne delta og bidra med synspunkter, diskutere og påvirke rammene for lokalsamfunnets framtid. Det som skal til er å gi folk en reell og skikkelig forberedt mulighet til å delta.

Det er slike tanker som ligger til grunn for at Venstre i Akershus fremmer en uttalelse om åpne by- og stedsutviklingsprosesser på Venstres landsmøte. Vi mener ganske enkelt at det er en god idé å styrke lokaldemokratiet der det betyr aller mest for aller flest. Vi er også temmelig sikre på at det er fullt mulig å få dette til hvis alle gode krefter evner å samarbeide til vårt felles beste.

Lars Peder Nordbakken (V)
Leder Akershus Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**