Siste landsmøte som fylkesleder

Sør-Trøndelag Venstre har ti delegater som er valgt på fylkesårsmøtet til Venstres landsmøte i Sarpsborg denne helga. – Vi har aldri vært så mange delegater på et landsmøte noen gang, og dette skyldes at vi har økt medlemsmassen kraftig det siste året, sier avtroppende fylkesleder Jon Gunnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Jon Gunnes

Foto: Rune Kongsro

Jon Gunnes har vært fylkesleder for Sør-Trøndelag Venstre i seks år, og i den perioden har han representert fylket på alle landsstyremøter og landsmøter. I år gleder han seg ekstra mye til landsmøtet.
– Det blir et spennende landsmøte. Vi skal ikke bare velge ny leder, men vi skal også "rette oppatt alle feil i fra i fjor". Personlig tror jeg valgnederlaget skyldes at vi på grasrotnivå i Venstre trodde at Lars Sponheim skulle gjøre all jobben. Når Lars bare kjører TV-show med store tanker og store roller (regjeringsmakt) så skulle vi andre kjørt jordnære politikkområder som velgerne er opptatt av i sin hverdag, sier Gunnes.

Lokaldemokrati og distriktspolitikk
Han er likevel mest opptatt av at landsmøtet handler om politikk, og ikke om personer. – Denne gang har vi i Sør-Trøndelag to budskap inn mot landsmøtet som vi tror er viktig.
1. Flere oppgaver må håndteres av politikerne på kommunenivå. I Trondheim har vi hatt to prøveprosjekter innenfor kollektivtrafikk og barnevern som var vellykket. Regjeringa nektet å fortsette med disse to saksområdene. Nå har vi lovbrudd innenfor barnevernet og en dyr billettpris på buss og trikk i Trondheim.
2. Venstre mistet helt grepet på velgeren på landsbygda ved siste valg. Jeg tror ikke vi har en distriktsfiendtlig politikk, men vi har slett ikke klart å synliggjøre politikken. Derfor synes vi det er viktig at landsmøte forteller omverden at vi mener at jordbruket er en viktig bærestein i distriktet.

Melby inn i sentralstyret

Guri Melby

Foto: Cathrine D. Hagen

Det skal ikke bare velges ny leder i Venstre denne gangen, men også et helt nytt sentralstyre. – Der har valgkomiteen foreslått Guri Melby som en av fire faste medlemmer. Dette synes vi er meget bra. Guri er et politisk talent utenom det vanlige. Engasjert og kunnskapsrik pluss at hun fremfører politikken på en glimrende måte både muntlig og skriftlig. Nye velgere vil "strømme til" hvis vi får synliggjort Guri over hele landet, sier Gunnes.

Fortsatt aktiv lokalpolitiker
– Dette er mitt siste år som delegasjonsleder på et landsmøte. Jeg går ikke av, men slipper til

Anne Jorid Gullbrekken

Foto: Øystein Gullbrekken

andre! Anne Jorid Gullbrekken er valgt som ny leder i Sør-Trøndelag Venstre. Jeg takker for meg som landsstyremedlem denne helga, men som kommunalråd i Trondheim vil jeg selvfølgelig synliggjøre Venstres politikk i byen fortsatt. Trondheim er en fantastisk politisk arena! Ikke bare har vi utfordringene med kommuneøkonomi og lokale tiltak for å redusere CO2-utslippene, men vi er også et regionalt sentrum og en studieplass for mange som ikke har bostedsadresse Trondheim. Jeg mener fortsatt at den største utfordringen vi har er sykehusutbyggingen på Øya. Ikke bare skal det være et kompetent sykehus på Universitetsnivå, men prosjektet er ikke fullgodt før vi får et behandlingstilbud innenfor psykiatrien på Øya, sier Gunnes.

– Verdiskapning i fremtiden er et annet tema som jeg er opptatt av. Venstre bør jobbe med politikk på dette området frem mot neste landsmøte. Det skal avholdes i Trondheim neste vår og skal ha hovedfokus på verdiskapning og forskningsresultater, avslutter Gunnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**