Det neste store slaget

Det neste store slaget i Frogn vil stå om hvilken boligbygging vi skal ha i kommunen vår, både når det gjelder utbyggingstakt og plassering, skriver Nicolay Corneliussen i dette innlegget i Amta 14.04.2010.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Nicolay Corneliussen

Foto: Venstre

Sterke grunneierkrefter i Frogn presser på for å bygge ned mer av Frognmarka. I forbindelse med rullering av kommuneplanen er det fremmet ønsker om boligbygging som i sum vil medføre en nedbygging av marka vi ikke kan akseptere.

Venstre ønsker en moderat boligbygging i Frogn. Vi ønsker ikke å gå inn i nye, uberørte naturområder, men vi vil videreutvikle Dalområdet slik at det får en befolkningsstørrelse som gir grunnlag for å opprettholde Dal skole, flere forretninger og andre tilbud som et lokalsamfunn trenger. Videre ønsker vi å gradvis omdanne deler av hytteområdene til boligområder.

Opp mot dette står en utbygging på Kolstad som ligger øst for Skorkeberg, nedbygging av områdene rundt Oppegårdtjern, og forslag om storstilt utbygging fra det nye næringsområdet i Holtskogen og ned mot Hallangen/Havsjødalen. Argumentasjonen fra blant andre politikere i Høyre og Arbeiderpartiet for en storstilt boligbygging, er at "Frogn må ta sin del av befolkningsveksten i hovedstadområdet".

Venstre ønsker en alternativ politikk til denne veksttanken og vil derfor kjempe mot en slik nedbygging. Vi ber innbyggerne i Frogn om å være oppmerksomme på dette neste, store slaget som vil stå når disse forslagene etter hvert vil komme opp til avstemming i kommunestyret.

Nicolay Corneliussen
Frogn Venstre

Logo Facebook

Kommenter eller diskuter innlegget på Frogn Venstres Facebookside.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**