Newton energirom i Sandnessjøen

Alstahaug Venstre ønsker etablering av et Newton energirom i Sandnessjøen. I en interpellasjon til kommunestyret den 21.april ber kommunestyrerepresentant Hanne Nora Nilssen Alstahaug kommune om å ta initiativ til etablering av Newton energirom. Et Newton-rom skal fungere som et felles ressurssenter innen realfaglig undervisning, og vil kunne bidra til å løfte fokus på erfaringsbasert læring av realfag. Les hele interpellasjonen her:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Newton — energirom til Sandnessjøen

Ringvirkningene av SKARV — utbyggingen gjør at regionen i dag kan tilby mange spennende,
kunnskapskrevende og utfordrene arbeidsplasser. Arbeidsplasser som krever en realfaglig bakgrunn. Dessverre har regionen mangel på arbeidskraft med slik bakgrunn. I tillegg har interessen for studier innen realfag generelt vært laber. Dette ønsket Alstahaug Venstre å gjøre noe med, og fremmet derfor et forslag i kommunestyremøtet den 16.desember om at Alstahaug kommune skulle ta initiativ til etablering av Newton-rom i Sandnessjøen.

Et Newton-rom skal fungere som et felles ressurssenter innen realfaglig undervisning for barnehager og skoler i en region. Newton-rommet vil kunne bidra til å løfte fokus på erfaringsbasert læring av realfag. Gjennom aktiviteter utover skoletid vil også Newton-rommet kunne bidra til å løfte allmennhetens interesse og forståelse for realfag, i tillegg til å kunne være en arena for etterutdanning og inspirasjon for både etablerte lærere og lærerstudenter.

Hvordan er olje og gass blitt dannet? Hva kan disse råstoffene brukes til? Hvordan kan man produsere elektrisk energi av fornybare og ikke-fornybare energikilder? Ved å utforske og gjøre erfaringer i et Newton-rom hvor man fokuserte på energi, kunne barn og unge ha fått svar på disse spørsmålene med en praktisk tilnærming.

I Helgeland Arbeiderblad den 18.mars kunne vi lese om etablering av Newton-rom på Toft i Brønnøysund, med hovedfokus på akvakultur. Alstahaug kommune bør også få sitt Newton — rom, et Nevton – energirom. Alstahaug Venstre vil derfor oppfordre alle partiene til å stille seg bak Venstres initiativ, slik at Sandnessjøen som oljeby får sitt Newton-energirom. Som kommunestyrerepresentant vil jeg også oppfordre ordføeren til å sette etablering av Newton-energirom på sakslisten til neste kommunestyremøte.

Hanne Nora Nilssen
Kommunestyrerepresentant