Rene sprøyter til rusmiddetlavhengige i fengsel

Det er et paradoks at rusmiddelavhengige
under statens ansvar i
fengsel ikke får samme helsetilbud
som andre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Derfor burde det startes utdeling av rene sprøyter ved behov, og innsatte ruspasienter bør tilbys LAR på lik linje med andre.

Seks av ti innsatte i norske fengsler sliter med rusproblemer. Flittig bruk av «oppfinnsomme» sprøyteerstatninger, samt omgjøring av for eksempel penner til sprøyter er en del av virkeligheten for de innsatte rusbrukerne. Følgene av dette er blant annet smitte av HIV/Aids, hepatitt B og andre alvorlige sykdommer.

Dagens politikk om at det ikke skal være narkotika i fengslene fungerer åpenbart ikke godt nok. Skadebegrensning og medmenneskelighet er viktigere enn å tviholde på illusjonen om at man klarer å holde fengsler frie for rus.

Undersøkelser gjort i land som Sveits, Tyskland og Spania viser at kontrollert utdeling av sprøyter aldri har ført til at sprøytene brukes som våpen, ei heller har det ført til økt bruk av stoff. Derimot har utdelingen ført til at fengselet har blitt et tryggere sted å bo i, og et tryggere sted å jobbe i. Innsatte burde derfor gis tilgang på rene sprøyter fra helsepersonell ved behov når dette er forsvarlig fra et sikkerhetsperspektiv.

Taushetsplikten til helsepersonellet sikrer at de innsatte kan få sine behov dekket uten frykt for straff. Ett fullverdig behandlingstilbud, inkludert LAR og, når det blir innført, heroinassistert behandling, må tilbys innsatte på lik linje med andre rusmiddelavhengige.

Ingvild W. Thorsvik,
styremedlem Mandal Venstre