Fikk fengselet til Halden

Det var tidligere justisminister Odd Einar Dørum (V) og statssekretær Rita Sletner (V) som fikk fengselet til Halden. I et intervju med Halden Arbeiderblad sier Dørum: – Byråkratiet ville helst ha Sarpsborg, men vi gransket saken nøye og kom fram til at Halden var et minst like bra alternativ, i tillegg til at det var distriktspolitiske hensyn som talte for Halden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Rita Sletner og Odd Einar Dørum

Foto: Rune Kongsro

Odd Einar Dørum er trolig vår mest snakkesalige politikerveteran. Snakker ofte og fort. Stortingsstenografenes store skrekk. Hvis den tidligere samferdsels- og justisministeren hadde hatt samme fart bak rattet ville han fått prikker og inndratt førerkort.

Nå treffer vi ham tilfeldigvis i svingdøren på Stortinget samme dag som Halden fengsel åpner.

Hva sier du nå?
– Jeg gratulerer Halden, det var en riktig avgjørelse.

Hvis din forgjenger, Hanne Harlem hadde fått bestemme, ville det da blitt Sarpsborg?
– Det vet jeg ikke. Og det vil jeg ikke kommentere. Fengselssaken hadde versert i mange år, og før min tid var det bestemt at det skulle være i Østfold.

Men ikke hvor i Østfold?
– Nettopp. Byråkratene gikk i hovedsak inn for Sarpsborg. Men sammen med min statssekretær Rita Sletner fra Østfold ville vi undersøke nærmere. Gikk gjennom alle bilag og foretok egne synfaringer. Vi kom til at Halden var et minst like godt alternativ. Distriktspolitiske hensyn spilte også inn. Så vi bestemte at Halden skulle få fengselet og Sarpsborg bli senter for det nye Østfold politidistrikt.

Du har et godt øye til Halden?
– Ja. Ja jeg liker byen og er imponert over hva man har fått til, ikke minst med høgskolen.

Så tar han en siste runde i svingdøren og forsvinner ut på Løvebakken.

(Arvid Johansson, Halden Arbeiderblad)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**