Offentlig elektronisk postjournal

I 2002 ble det besluttet at det skulle utredes et system som sikrer allmennheten tilgang til Offentlig elektronisk postjournal(OEP). Regjeringen la til grunn at denne skulle være i drift i 2004, som et verktøy for alle som ønsker innsyn i offentlige dokumenter. OEP er enda ikke i drift skriver fylkesleder Andre N. Skjelstad i et leserinnlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Innlegg – Av Andre N. Skjelstad, fylkesleder i Nord-Trøndelag
Statsforvaltningen har lenge ført en elektronisk postjournal som gir en oversikt over inn- og utgående brev og andre saksdokumenter i departementene. Pressen har siden 1993 hatt tilgang til denne journalen, men den har hittil ikke vært tilgjengelig for folk flest.

Stortinget vedtok ny offentlighetslov i mai 2006. Her er det fastsatt at forvaltningsorganer skal føre en postjournal og at regjeringen i forskrift kan pålegge å gjøre denne allment tilgjengelig på nett.

Den nye offentlighetsloven og forskriften trådte i kraft i 2009. I forskriften pålegges departementene, statsministerens kontor, statlige direktorater, tilsyn og fylkesmennene å gjøre postjournalene tilgjengelige for allmenheten på internett.

Fornyingsdepartementet la 24. februar 2010 ut en nyhetsmelding om at OEP skulle vært lansert tidlig i 2010, men er forsinket på grunn av tekniske problemer. Regjeringen bør nå rydde opp i de tekniske problemene og snarest lansere Offentlig elektronisk postjournal. Åpenhet om maktutøvelsen er grunnleggende i et demokrati. Ingenting skal være skjult for borgerne, heller ikke statsforvaltningens dokumenter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**