– Dessverre opplever jeg manglende det engasjement i regjeringen for slik satsing, og det er til tross for de store samfunnsmessige gevinstene økt kollektivsatsing vil gi. Det har regjeringens eget utredningsapparat konkludert med, legger hun til.
Tenden viser til at det i rapporten «Klimakur 2020 tiltak og virkemidler for å nå norske klimamål mot 2020» er beregnet en betydelig samfunnsøkonomisk gevinst ved å styrke de offentlige bevilgningene til kollektivtrafikken i de seks største byområdene. Det er beregnet effekter av økt frekvens, reduserte takster og endret vognstørrelse. Det er beregnet en samfunnsmessig gevinst i størrelsesorden 25 000 kroner per tonn CO2 redusert gjennom et bedre kollektivtilbud.
– Det lønner seg for samfunnet å iverksette denne typen klima- og miljøtiltak. Jeg har store forventninger til at bevilgningen til den lokale kollektivtrafikken dobles allerede i revideringen av statsbudsjettet, påpeker Tenden.
Venstre fremmer nå et forslag i Stortinget om en slik satsing hvor det legges opp til nettopp økte bevilgninger på 10 mrd. kroner til kollektivtiltak i byområdene de neste ti årene.
Tenden vil for øvrig vise til at det også gjøres mye bra lokalt i byene.
– I Oslo for eksempel har Venstre sørget for å redusere takstene på månedskort. Det har vært en knallsuksess, avslutter hun.
Les også:
Kollektivpriser øker mer enn bensin