– Bruk klimakvotepenger til jernbanen

Venstre ber Regjeringen bruke av klimakvotepenger for å ruste opp jernbanen og løse togkaoset. – Vi bruker en liten brøkdel av pengene vi har satt av til klimakvoter, samtidig som jernbanen forfaller, forklarer Borghild Tenden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

– Vi tar nå til orde for å bruke de ubrukte kvotepengene på fornuftige miljøtiltak som det å satse på jernbanen, sier Tenden.

Foto: Ingvild Boe Hornburg

Les også Aftenposten: Vil løse togkaoset.

— Vi tar nå til orde for å bruke de ubrukte kvotepengene på fornuftige miljøtiltak som det er pressende behov for. Det er behov for milliardbeløp til oppgradering av jernbanenettet på Østlandet, men i regjeringens planer har man bare satt som mål å oppgradere deler av anleggene, påpeker Tenden, som er Venstres medlem i finanskomiteen.

– Jernbanen må oppgraderes
– Regjeringen går altfor sakte frem for å løse togkaoset på Østlandet. Det er behov betydelige milliardbeløp til oppgradering av jernbanenettet på Østlandet innen få år, men i regjeringens planer har man bare satt som mål å oppgradere deler av anleggene, sier hun.

Strekningene Oslo S - Lillestrøm/Asker/Ski, må opp på en standard som tilsvarer Gardermobanen, mener Venstre.

Strekningene Oslo S – Lillestrøm/Asker/Ski, må opp på en standard som tilsvarer Gardermobanen, mener Venstre.
Foto: E.Pedersen

Oslo-tunellen en propp
I et representantforslag foreslår Borghild Tenden at planleggingen av en ny tunnel gjennom Oslo blir startet opp umiddelbart for å realiseres innen en tiårsperiode.

Les Venstres forslag i Stortinget.

– Kapasiteten i Oslo-tunellen er sprengt allerede i dag. Dagens tunnel kommer til å bli en flaskehals og en kilde til forsinkelser og innstillinger i togtrafikken også i fremtiden. Det oppsiktsvekkende er at det planlegges for fire spor vest for Oslo og ni spor øst for Oslo – mens det kun skal være to spor gjennom Oslotunellen.

Avgjørende første skritt
Når Tenden snakker om kraftig opprustning av jernbanelinjene, mener hun særlig infrastrukturen i den såkalte "indrefileten": Strekningene Oslo S – Lillestrøm/Asker/Ski.

– Disse strekningene må opp på en standard som tilsvarer Gardermobanen. Dette er en ambisjon i Nasjonal transportplan, men det er ikke satt noen konkret tidsplan for når det skal på plass. Dette er et avgjørende og viktig første skritt for å få togtrafikken i rute innen en femårsperiode, understreker Tenden.

Fakta: Hva er kvotekjøp?
Det er i følge finansdepartementet inngått avtaler for om lag en tredjedel av de kvotene Norge har tenkt å kjøpe fram mot 2012, men for flere av disse hersker usikkerhet om godkjenning av FN. Uansett er det fortsatt 2/3-deler igjen som man ikke trenger å inngå avtale om og hvor midlene heller kan brukes til andre miljøtiltak som for eksempel jernbane. Totalt planlegges det å kjøpe kvoter for 5,7 mrd kroner i denne perioden.

Fakta: Hva er budsjettet for å kjøpe klimakvoter?
År; Budsjettert; Resultat (hva ble faktisk brukt)
2010; 1 238 100 000; ?
2009; 731 400 000; ?