Det var et positivt budskap som kom fra samferdselsministeren da hun varslet å se nærmere på Offentlig-Privat-Samarbeid (OPS) innen samferdsel. Hun sa hun er åpen for å vurdere andre løsninger enn den staten vanligvis bruker.
Som fylkespolitiker var det spesielt interessant at kommunesektorens egen organisasjon, KS, gikk ut og støttet statsråden. KS mener den vanlige ordningen gir klattvis utbygging og etterlyser derfor nytenking.
OPS kan brukes både til å prosjektere og til å finansiere veier og jernbane i et sammenhengende operasjon. Resultatet er raskere gjennomføring. Da Venstre hadde samferdselsministeren i 2001-2005, var det i realiteten dette som ble gjort ved utbygging av E-6 i Østfold. Ved å se prosjektet for E-6 gjennom Østfold i en sammenhengende operasjon, ble dette framskyndet fra 2015 til 2009, og vi kan i dag kjøre på den nye veien mer enn fem år før den opprinnelige planen. Det er synd vi ikke fikk gjort det samme med E-18.
Venstre og andre partier har foreslått denne metoden for å bygge ut raskere dobbeltsporet jernbane gjennom Østfold. Dette foreslo Venstre under behandlingen av Nasjonal Transportplan i Stortinget. Målet var nytt dobbeltspor innen 2020. Regjeringspartiene stemte det ned den gangen.
Her i fylket er vi enige om at det er mulig å bli ferdig med dette innen 2022, og ikke etter 2030 som regjeringspartiene vedtok i behandlingen av NTP. Siden Jernbaneverket ikke har hatt kapasitet til å prosjektere dette, må vi sikre hjelp fra andre kompetansemiljøer. Derfor var det oppløftende at samferdselsministeren åpnet for en ny vurdering av OPS.
Dessverre viste Arbeiderpartiet nasjonalt at de ikke er interessert i dette. Finansministeren skjøt ned muligheten med en gang. Igjen er det Ap som står fram som sinken i utbygging av nødvendige samferdselsprosjekter. Resultatet av det opplever vi daglig i Østfold. Unntaket som bekrefter regelen er E-6 da Venstre satt i posisjon.
Sindre Westerlund Mork
Gruppeleder for Venstre
Østfold fylkesting