Læreren er viktigere enn foreldrenes utdannelse. Skei Grande referte også til forskning som viser at innholdet i skoletimene er viktigere enn antallet, og understreket at det må satses mer på lærerutdanning på alle plan.
Hun tok også for seg spesialundervisningen. -Ingen er god til alt, men alle er god til noe, sa Skei Grande. Å gi elevene mestringsfølelse krever gode lærere, og med hensyn til elever som trenger spesialundervisning, er det ikke nok å byråkratisere det de ikke kan. For skolen er ikke rettferdig. Noen må jobbe mer enn andre for å lære det samme.
Trine Skei Grande snakket også om byråkratiet i skolen som gjør lærerne frustrerte. Hun mener den viktigste rapporteringen lærerne gjør er å gi elevene skriftlig tilbakemelding til på hvordan de ligger an, og å legge til rette for samarbeid mellom foreldre og skole.
Videre fortalte Trine Skei Grande om rektorrollen og hvor viktig det er å være god leder for et pedagogisk team. -Skolen må ha stor frihet til å organisere undervisning og skolehverdag, og akkurat det er lærerne best på, mener Skei Grande.