Kraftig refs til ordfører og rådmann

Ordfører Kari Ask (SP) og rådmanne Kjell Tore Finnerud fikk en kraftig refs og smekk over fingerne i formannskapsmøte i Sigdal torsdag kveld. Et enstemmig formannskap gav full støtte til varaordfører Runolv Stegane (V)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Bakgrunnen for oppgjøret var at rådmannen og ordføreren helt bevisst har medvirka til å henge ut Stegane gjennom et oppslag i Bygdeposten tirsdag.

Stegane

Foto: Ole Marius Fossen

Runolv Stegane har ved flere høve, med formannskapets støtte, gitt klar beskjed om at alle søknader til kommunen fra lag og foreninger skal behandles. De folkevalgte skal kjenne alle søknader om nye tiltak i budsjettarbeidet.

Konkret har rådmannen og ordføreren latt være å oversende søknad fra Båtforeninga til politisk behandling. I stedet blei søknaden sendt til ei arbeidsgruppe for forskjønnelse av Prestfoss sentrum. Denne arbeidgruppa har ingen myndighet til å avgjøre søknader. Likevel har gruppa under ledelse av tidliger leder for Høyre i Sigdal Bård Sverre Fossen behandla denne og flere andre søknader.

12. februar sendte Stegane en e-post til rådmann og ordfører for å konkretiserer formannskapets kritikk i møte 4. februar. E-posten ble sendt rett videre til arbeidsgruppa som følte seg truffet, til tross for at Stegane kritiserte kommunens ledelse, ikke arbeidsgruppa.

Både Fossen og saksbehandler i kommunen Hans Ole Wærsted er etter loven helt klart er inhabile. Men rådmannen og ordføreren lot dem velvillig skyte fra hofta mot Stegane i ny sak til formannskapet 25.03. Dette førte negativ omtale av Stegane i Bygdeposten.

Torsdag kveld var det tid for oppgjør og Stegane fikk en herlig revansj:
Rådmann Kjell Tore Finnerud prøvde seg med snedige bortforklaringer og hevda at Wærsted var tatt av saken til Båtforeninga allerede i november. Til det kunne Stegane parere kontant. Han la fram dokumentasjon som viste at Wærsted var saksbehandler for sak angående Båtforeninga i februar. Til overmål var altså den inhabile saksbehandleren som stod bak sak til formannskapet med refs til Stegane i torsdagens møte.

Verken rådmann Kjell Tore Finnerud eller ordfører Kari Ask ville beklage sin oppførsel. Men indirekte gjore ordføreren det til slutt ved å stemme for Steganes forslag med kraftig irettesettelse.

Formannskapets enstemmige vedtak:
“Formannskapet vil presisere at "Sentrumsgruppa" ikke er et formelt folkevalgt organ.

Gruppas oppgave er å fremme innspill til fomannskapet med formål om å skape en positiv utvikling av Prestfoss sentrum.

I tråd med dette fremmer utvalget som før innspill med ca. angitt ressursbruk og plan for det enkelte tiltak overfor formannskapet.

Eventuelle søknader fra enkeltpersoner, firma, lag og foreninger skal ikke vurderes eller behandles i gruppa, men fortløpende fremmes for politiske organ i kommunen/vurderes i budsjettprosessen.

Det forventes at rådmannen tar både grep og ansvar for en forsvarlig og ryddig saksbehandling for alle saker som legges fram for formannskapet.

Søknad fra arbeidsgruppa for sansehage ved Sigdalsheimen fremmes på nytt i egen sak i tråd med kommunestyrets enstemmige vedtak 18.02.2010.

Søknad fra Solbua fremmes i egen sak for politisk behandling.”

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**