Vi må videreutdanne flere lærere!

I dagens formannskapsmøte stilte kommunalråd Jon Gunnes (bildet) spørsmål om hvordan Trondheim kommune benytter seg av ordningen “Kompetanse for kvalitet” for å få hevet kompetansen til våre lærere. – Med de rødgrønnes manglende prioritering av dette området, vil bare 3 nye plasser være tilgjengelig i år, noe som betyr at en svært liten andel av våre lærere får denne muligheten til å oppdatere seg faglig, sier Jon Gunnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Gunnes legger ikke skjul på at han er skuffet over hvor få som omfattes av denne ordningen.

Jon Gunnes

Foto: Rune Kongsro

– Behovet er der, og viljen til videreutdanning er stor. Svaret fra administrasjonen inneholdt en lang ansvarsfraskrivelse for hvorfor man ikke klarer å videreutdanne flere. Man unnskylder seg med at Kunnskapsdepartementet "gir med den ene hånda og tar med den andre", sier Gunnes, som er opptatt av å presisere at det er trange budsjettrammer som gjør at administrasjonen ikke har funnet rom for å prioritere dette.

Kompetanse for kvalitet” er departementets satsning på videreutdanning av lærere som kom i gang i fjor høst. 20 lærere fra trondheimsskolen er nå inne i denne ordningen, hvor 40% av kostnadene dekkes av stat, 40% dekkes av kommune og lærerne selv dekker 20%. De tar 30 studiepoeng hvert, år og 17 av dem har nå valgt å fortsette opp til 60 studiepoeng for å få den kompetansen de trenger. Det betyr at det bare blir 3 nye plasser i år hvis vi ikke øker kommunens pott.

Lærer

Foto: Microsoft

– Det er åpenbart at dette har en økonomisk kostnad for Trondheim kommune, men som arbeidsgivere og skoleeiere er vi forpliktet til å ta ansvar i denne saken. Og i den sammenheng er det ingen tvil om at de 2 millionene som er budsjettert til dette formål i år må økes. De rødgrønne har tidligere forpliktet seg til økt satsing på videreutdanning i Bystyret. Ved senere budsjett så må denne potten økes kraftig, fordi ordningen er god for lærerne som har gjennomført studiet, sier Gunnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**