Venstres valg i 2007 og budsjett for 2008

Respekt for de enkelte partis verdigrunnlag og enighet om lik representasjon i hovedutvalg og utvalg uavhengig av intern størrelse var sammen med budsjettsamarbeid de bærende pilarer da Venstre, Krf. Frp. og Høyre etter kommunevalget i 2007 inngikk en 14 punkts skriftlig politisk avtale om valgsamarbeid i 2007-2011.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Willy Thorsen (V)

Foto: Jan Einar Henriksen

Mens det etter tidligere kommunevalg var vanlig at de ulike partiene kun inngikk et valgteknisk samarbeid for å sikre seg best mulig representasjon i de ulike hovedutvalg og øvrige utvalg, valgte de fire samarbeidende partiene i 2007 å gå et skritt lenger. Ved å inngå en politisk avtale med et politisk flertall i bystyre og øvrige politiske utvalg fikk de fire samarbeidende partiene en unik mulighet til å få politisk gjennomslag for egen politikk, selv om det som ved alle andre endringer alltid er en viss treghet og motstand mot endringer i systemet.

Etter valget har de fire samarbeidspartiene hver for seg gjennomført faste måntlige partimøter. I tillegg har de fire partiene mandager forut for alle bystyremøter gjennomført felles medlemsmøter for å diskutere ulike politiske saker. I tillegg er det gjennomført ekstra møter hvor det diskuteres ulike temaområder hvor enhetsledere m.fl. har kommet med nyttig informasjon om egne enheter, budsjett, utbygninger osv.

Det er ikke alltid like lett å få øye på de positive vedtak som de fire samarbeidende partiene i fellesskap har gjennomført og vi vil derfor i tre artikler fremover ta for oss budsjettpunktene Venstre sammen med Krf., Frp. og Høyre sikret flertall for i 2007, 2008 og 2009.

Først ut er budsjettet for 2008.
Drift 2008:
• Tilskudd til Risør Akvarium økes med 100.000 kroner NY
• Leirskoletilbud opprettholdes og øremerkes formålet med 365.000 kroner
• Det etableres en ny stipendordning for unge etablerere/kunstnere (dvs. erstatter og øker det foreslåtte kunstbystipend som foreligger i budsjett) med 100.000 kroner NY
• Tilskudd til Frydenborgsenteret og hjemmetjenesten økes med 945.000 kroner NY
• Serviceanlegg i tilknytning til ny gjestehavn i Risør etableres med 300.000 kroner NY
• Etablere eget budsjett for funksjonshemmedes råd med 15.000 kroner NY
• Oppvarming av vann i svømmehall med 100.000 kroner NY
• Øke tilskudd til fellesrådet – lønnsvekst med 125.000 kroner

Investeringer 2008:
• Det avsettes midler til ferdigstilling av vann og renovasjon samt etablering av gang og sykkelsti/fortau mellom Hope skole og oppvekstssenter og Karolina. Ferdigstilles snarest og senest i 2009 med 1.000.000 kroner NY
• Skolens fagrom oppgraderes snarest mulig og senest i 2009 med 1.000.000 kroner NY