Inspirerende ombudsmann på besøk!

Odd-Einar Dørum engasjerte med sitt foredrag om reform-Norge; med undertittelen “glemmer vi enkelt-mennesket?”.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Et tjuetalls tilhørere, fra både Kvæfjord og Harstad, innad i partiet og utenfra, lot seg engasjere og inspirere da Odd Einar Dørum gjestet Harstad mandag. Hans ferd gjennom reformene i Norge siste 40 årene, krydret og spisset med enkeltmenneskene han hadde møtt på denne ferden, dannet rammen for møtet. Dørum holdt oss i ånde, både mens han vandret langs sin røde tråd – men også i det han syklet seg ut i større og mindre digresjoner. Både kriminalomsorgen, rusomsorgen, NAV og helseforetakene var temaer som ble berørt. Dørum lyktes å vise fram hvordan gode tanker i en reform kan slå feil dersom reformen ikke tas i bruk med de samme gode intensjonene klart i mente – hvordan sunt vett er vettugt å ha uansett. Som politiker har Dørum vært en ombudsmann som innimellom har tatt tak i de små enkeltsakene, både for å hjelpe denne enkelte, men dermed også for å lære om det store bildet. Og tilhørerne lot seg rive med. Debatten etter bevegde seg også lett og lekent fra det overordnede strategiske og ned i enkeltmenneskets skjebne. Temaer som lærerrollen, behov for spesialkompetanse i skolen, NAV, foreldrepermisjon, strømpriser, kollektivtransport, kommunereform, eldreomsorg ble alle trukket inn – med tanker i stort og smått. Dette må vi gjøre mer av!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**