Belter i skolebussene

Barns trygghet på skoleveien har vært et viktig tema for foreldre og for politikere i mange år. Når det gjelder skolebussene har temaet over flere år vært sitteplasser til alle. Det har fylkestinget i Østfold tatt tak i og etter hvert har vi nådd målet om sitteplass til alle som har krav på skoleskyss.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Grønn buss

Foto: Stein Inge Dahn

I vinter har foreldre i Hobøl påpekt at det er på tide at alle skolebussene får seter med belter. Tidspunktet var skremmende godt "kalkulert", for uken etter foreldrenes utspill skjedde det to avkjøringer med skolebuss. Dermed fikk vi politikere illustrert problemet direkte i forkant av fylkestinget 18. februar. Jeg ble direkte utfordret som politiker og Venstre stilte derfor spørsmål om belter til fylkesordføreren i fylkestinget.

Underveis har jeg fått informasjon om at det ikke er krav til belter i skolebussene selv om det er krav til belter i andre kategorier busser. Folk undrer seg over at ikke skolebarn er de første som får slike sikkerhetstiltak. Det er vi politikere som kan stille slike krav, så det forundrer mange at vi ikke har gjort det i skolebussene.

I fylkestinget spurte jeg om det er lagt planer for å få belter i skolebusser, om det er estimert kostnader for det, om det er tilgjengelige busser med dette og om det vil bli laget en politisk sak om dette slik at fylkestinget kan ta stilling til det.

Fylkesordføreren informerte i sitt svar om at Sarpsborg har ni "skolebusser" med belter. I den pågående anbudsrunden for Halden, Moss og deler av Indre Østfold er det tatt med belter som en opsjon. Det betyr at om fylkestinget velger å kreve dette, vil om lag halvparten av skolebusser ha belter når disse anbudene trer i kraft i 2011.

Fylkesordføreren lovde å be fylkesrådmannen legge fram en sak som omhandler mulig ettermontering av setebelter, herunder omfang, fremdriftsplan, kostnader og alternativer for finansiering. Nå skal også kollektivplanen for fylket og dermed en vurdering av alle sikkerhetstiltak, revideres. Dermed vil fylkestinget kunne prioritere hvordan vi vil bedre sikkerheten generelt og hvordan vi vil innfase belter i skolebussene.

Jeg er godt fornøyd med svaret. Det viktigste er at saken blir fulgt opp slik at vi kommer til et resultat fylkestinget vil gjennomføre. Nå kommer det til å bli laget en plan for gjennomføring og det er Venstre veldig fornøyd med. Da er det viktig å først prioritere de strekningene hvor farten og risikoen er størst. Slik jeg oppfatter fylkestinget er alle innstilt på å innføre belter i skolebussene.

Det er all grunn til å takke alle foreldre og andre som har stått på for skolebarnas sikkerhet, også på dette området. Venstre er glade for at vi har kunnet bidra med å komme ett steg til nærmere målet.

Sindre Westerlund Mork
Gruppeleder for Venstre