Regjeringen mangler vilje

-Regjeringen mangler vilje til å gjøre noe med kraftproblemene i Midt-Norge, sier fylkesleder Andre N. Skjelstad. Han mener vi har kommet i en uholdbar situasjon i Midt-Norge fordi de sentrale myndighetene ikke har sørge for nødvendig ledningsnett og infrastruktur på strøm.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

André N. Skjelstad

Foto: Rune Kongsro

-De har holdt på i mange, mange år uten å ha fått til noe. Olje- og energiminsteren er generalforsamling i både Statkraft og Statnett, og har absolutt hatt mulighet til å gjort noe. Det er regjering og storting som har ansvaret, men de har ikke handlet. Her er det snakk om vilje til å få løst et problem, sier Skjelstad.

Nye løsninger
Skjelstad foreslår flere nye løsninger, som for eksempel utbygging av strømlinjenettet. -Et godt forsyningsnett vil jevne ut prisforskjellene på elektrisitet mellom landsdelene. Det har for eksempel gått tregt i planleggingen av den nye kraftlina mellom Fardal og Ørskog på grunn av konflikter mellom Statnett som vil legge heie lina i luftkabel og verneinteressene som vil ha linjen i jord- eller sjø-kabel. Lignende konflikter finner en også i Hardanger og i Nordhordland, sier Skjelstad.

-Jeg mener det er fullt mulig å få til et kompromiss mellom interessene, slik at linjene blir kablet i jord eller sjø gjennom de mest sårbare områdene, sier Skjelstad.

Sats på fornybar energi
-Venstres ønsker større Enova-innsats for bedrifter, offentlige og private slik at forbruket kan minskes, sier Skjelstad. Han vil også slå et slag for fornybar produksjon. -Venstre ønsker en prioritering på utbyggingen av vindkraft og småkraftverk: De landsdelene som har mest anstrengt kraftsituasjon må få bygge først, avslutter Andre N. Skjelstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**