Hvor blir det av bredbåndet?

Venstres Karl M. Buchholdt vil i førstkommende kommunestyremøte sette fokus på bredbåndsdekningen i Levanger. -Tilgangen til bredbånd er en forutsetning for å kunne fungere i dagens samfunn. Daglige gjøremål som betaling av regninger er en liten del av det hver enkelt er avhengig av bredbånd for å kunne gjøre. For næringsdrivende er bredbånd en forutsetning for å kunne drive sin bedrift, og mange arbeidstagere har arbeidsordninger med hjemmekontor, sier Buchholdt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Karl Meinert Buchholdt

Foto: Fotograf Hattrem

-I vid forstand handler dette om bolyst og like muligheter for folk som bosetter seg utenfor de sentrale områdene i kommunen. Det er viktig at det ikke er forbundet med ulemper å bo på landsbygda, sier Buchholdt

I forbindelse med budsjettet for 2010 fremmet Venstre forslag om at kommunen skulle få på plass en utredning om full bredbåndsdekning i kommunen. Utredningen skulle inneholde en oversikt over områder i Levanger som ikke har bredbånd i dag, kostnader og eventuell kommunal egenandel og tilskudd fra andre. Forslaget ble enstemmig vedtatt av kommunestyret.

-Venstre vil sikre full utbygging av bredbånd i Levanger, fortrinnsvis med fiber. Full bredbåndsdekning vil gi Levanger kommune et fortrinn som kommuner som ikke har satset på bredbånd mangler, sier Buchholdt.

Han stiller derfor følgende spørsmål til ordføreren:
1.Når er utredningen om full bredbåndsdekning i Levanger på plass og hvor langt har kommunen kommet med arbeidet?
2.Hvilke områder vet vi med sikkerhet mangler bredbånd per dags dato?
3.Har kommunen oversikt over hvilke støtteordninger fra stat og fylke som er gjeldende for utbygging av bredbånd i kommunen?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**