10 tiltak for å halvere utslippene fra biltrafikken

Venstres Abid Raja fremmet i Stortinget i dag 10 konkrete forslag for å halvere utslippene fra bilparken innen 2020.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**


– Klimakur 2020 slår fast at det kan være mulig å oppnå en utslippsreduksjon av de norske klimagassutslippene fra transportsektoren i størrelsesorden 3-4,5 millioner tonn CO2-ekvivalenter i 2020. Skal dette lykkes er det åpenbart at det må være en helhetlig og forutsigbar avgiftspolitikk som stimulerer de miljøvennlige drivstoff framfor de fossile, sier Raja

Abid Q. Raja

Foto: Venstre

Det var i forbindelse med Stortingets debatt om forslag om å gjennomgå prinsipper for avgifter på drivstoff med tanke på forutsigbarhet for produsenter og forbrukere av klimanøytrale eller utslippsreduserende drivstoff at Raja fremmet Venstres konkrete forslag.

– På tross av uttalt vilje fra nesten samtlige partier om reduksjon i de norske klimautslippene er fasit det motsatte. De samlede klimautslippene øker stort sett hvert eneste år, og de øker aller mest de siste 10 årene fra utslipp fra veitrafikken. Dette er en utvikling som ikke kan fortsette. Venstre vil derfor ha en raskere innfasing av nullutslippskjøretøy og annen ny, miljøtilpasset teknologi i transportsektoren, sier Raja.

10 tiltak
– Venstre mener vi minst må klare de målene Klimakur 2020 mener er realistiske for samferdselssektoren. Etter min og Venstres mening er det mulig å halvere utslippene fra bilparken innen 2020. Skal det lykkes må det et sett med virkemidler til, sier Raja som lanserer følgende ulike tiltak som vil være avgjørende for å lykkes:

1) Endre bilavgiftene slik at de stimulerer til bruk av lav- og nullutslippskjøretøy som hybridbiler, elbiler og brenselcellebiler.
2) Sette årlige, gradvise strengere utslippsmål til nye biler, og tilpasse avgiftssystemet for å sikre måloppnåelse.
3) Sikre omsetning av minst 10 prosent biodrivstoff og hydrogen innen 2013.
4) Sikre at annengenerasjons biodrivstoff er kommersielt tilgjengelig senest fra 2013.
5) forby nysalg av biler som kun kan gå på fossil energi fra 2015.
6) Utvide bruken av den eksisterende utslippsfrie trolleybussteknologien.
7) Bidra til oppbygging av infrastruktur for hydrogen, biodrivstoff og ladning av elbiler.
8) Gi frihet til å innføre flere miljøsoner i bysentra hvor kjøretøy må oppfylle strenge definerte miljøkrav for å slippe inn.
9) Sette strenge miljøkrav til kjøretøy i offentlige anbud, drosjekonsesjoner og i kjøregodtgjørings- og firmabilordninger.
10) At offentlige virksomheter som hovedregel kjøper inn lav- og nullutslippskjøretøy.

Finansministeren vil se på Venstres forslag
Raja utfordret også finansministeren til å komme med konkrete forslag til å redusere utslippene fra bilparken.
– Det er ingen tvil om at det er finansministeren, som også er regjeringens bærekraft-minister, som sitter med nøkkelen til mange av løsningene for å få til reduksjoner av CO2-utslippene fra veitrafikken. Det gjelder i og for seg bevilgningssiden, med en nødvendig opptrapping og satsing på jernbane, men det gjelder vel så mye avgiftsregime knyttet til det å eie og bruke miljøvennlige biler og til det å øke satsingen på utvikling og produksjon av klimavennlig drivstoff og en infrastruktur for å gjøre dette tilgjengelig for folk flest. Jeg har lansert 10 tiltak som kan bidra til å få til dette. Jeg vil utfordre finansministeren til å tenke litt høyt om hva han ser for seg som det viktigste enkelttiltaket for å få ned utslippene fra biltrafikken i den størrelsesorden som blir skissert i Klimakur 2020, sa Raja
Finansministeren svarte at han ville se på Venstres forslag i det videre arbeidet, og repliserte at han som Venstre både var opptatt av økt satsing på kollektivtrafikk og utvikling av ny, mer miljøvennlig teknologi og drivstoff. – Det er positivt at finansministeren vil se på Venstres forslag, men det gjenstår fortsatt å se om det betyr noe annet enn at de blir lagt i skuffen. Erfaringene så langt bidrar ikke til veldig optimisme, men jeg håper den nye finansministeren er mer samarbeidsvillig og åpen for andre partiers forslag, enn forgjengeren, sier Raja.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**