Venstre vil øke innsatsen på forskning og utdanning

Venstre mener det vil være viktig å sikre langsiktige rammebetingelser for høyere utdanning og forskning i Nordland. Dette må først og fremst sikres gjennom større offentlig innsats.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Nordlandsutvalget, som nettopp har lagt fram en rapport om organisering av høgskolestrukturen i fylket, har hatt som mandat å se på organisering av tilbudsstrukturen innen høgskolesektoren i Nordland isolert. Utvalgets rapport er et viktig bidrag i debatten. For Nord-Norges framtid er det imidlertid viktig at vi ser på hele utdanningstilbudet i landsdelen under ett.

Utvalget har fått fram mye viktig informasjon om de utfordringene sektoren står over for i Nordland. Bl.a. viser rapporten at utfordringen for våre institusjoner i svært stor grad dreier seg om å gi tilpassede tilbud til voksne studenter. Samtidig dokumenteres det at det drives mye svært godt utviklingsarbeid ved alle tre høgskolene i fylket og at det eksisterer et bredt samarbeid på faglig nivå. Utvalget har fått frem en god oversikt over den prosessen de høgere utdanningsinstitusjoner i regionen allerede fokuserer på innen Samarbeid, Arbeidsdeling og Konsentrasjon. (SAK)

Studenter, høgskole, universitet, studier

Foto: Microsoft

Venstre tror ikke at en omorganisering og strukturendring mellom høgskolene i fylket uten videre vil føre til et bedre tilbud og til å gjøre nærings- og samfunnslivet bedre i stand til å møte utfordringene i det 21. århundre. Her må det legges nasjonale strategier som i større grad tar utgangspunkt i det konkrete utdanningsbehovet og sørger for at det tilføres tilstrekkelige ressurser.

Det er viktig at institusjonene for høgere utdanning i Nord-Norge fortsatt samarbeider for å styrke det breie tilbudet til folk i landsdelen. Dette kan ikke begrenses til eget fylke, men må også omfatte utdanningsinstitusjonene i våre nabofylker.

Nordland Venstre vil holde fast ved en desentralisert høgskolestruktur.
Skal vi nå de samfunnsmålene sektoren er satt til å løse må det være en nærhet mellom utdanningssted og der folk bor. Nordlandsutvalget lanserer en modell for samarbeid mellom høgskolene og et antall studiesenter som vil kunne bidra positivt. Dette krever imidlertid at disse sentrene finansieres over statsbudsjettet slik at det ikke kun blir fordyrende mellomledd for studentene.

Vi mener at et enda tettere samarbeid og mer aktiv arbeidsdeling mellom de høgere utdanningsinstitusjonene i landsdelen er nødvendig.

Uttalelse fra årsmøtet i Nordland Venstre (2010).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**