Det har i flere år vært arbeidet med prosjektet NEW-korridor, hvor næringslivet i Narvik har forsøkt å få til godstransport østover. I dette prosjektet er det foretatt analyser og beskrevet den internasjonale transportkorridoren via Nordkalotten. Dette prosjektet har vakt stor interesse i Kina og både Kinas og Norges samferdselsministre har engasjert seg i saken. Slik planen nå foreligger, vil Narvik bli et knutepunkt i godstogtrafikken mellom Kina og USA. I tillegg til Kina og Norge viser Russland, Finland og Sverige stor interesse for dette prosjektet.
Regjeringen skal nå sette i gang en revisjon av Nasjonal Transportplan for perioden 2014 2020. I dette arbeidet er det tenkt tatt inn en "Nordområdeutredning for jernbane", hvor en skal se på nye jernbanestrekninger i nord. Det vil være helt sentralt for utviklingen av et godt og framtidsrettet transportsystem i Nord-Norge at jernbanestrekningen fra Fauske til Narvik inkluderes i denne Nordområdeutredningen. En slik banestrekning vil gi mulighet til å koble det nasjonale jernbanenettet til Nordkalottsamarbeidet og bidra til en framtidsrettet transportløsning for hele Nord-Norge. Med jernbaneforbindelsen fra Fauske til Narvik vil jernbanenettet i Nord-Skandinavia henge sammen og næringslivet i Nord-Norge vil i større grad nyte godt av utbyggingen som skjer i Sverige. Uten dette vil E6 mellom Fauske og Narvik representere en flaskehals som påfører alt næringsliv merkostnader i forbindelse med omlasting. Dagens E6 alene løser ikke fremtidig transportbehov ut fra planlagt økning i godsmengde på nordlandsbanen og økt godstransport med ARE-toget
Nordland Venstre ber kommunene i regionen og Nordland Fylkeskommunen legge press på Regjeringen slik at jernbanestrekningen Fauske Narvik blir en del av Nordområdeutredningen for jernbane.
Uttalelse fra årsmøtet i Nordland Venstre (2010).