– Regjeringen svikter de fattige barna

Venstres Abid Q. Raja er skuffet over at Regjeringen og regjeringspartiene løper fra løfter som ble gitt i valgkampen om å lage en tiltakspakke for bekjempelse av fattigdom blant barn og i barnefamilier.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Abid Q. Raja

Foto: Kjartan Almenning

— I valgkampen var alle enig med Venstre om at det var behov for en tiltakspakke, når Stortinget i dag behandler et slikt forslag fra Venstre, gjemmer regjeringspartiene og statsråd Bjurstrøm seg bak utredninger, prosessnotater og stortingsmeldinger. — Det hjelper ingen fattige barn, sier Raja.

Den første dagen Stortinget var samlet etter valget i fjor høst, fremmet Abid Q. Raja og Trine Skei Grande et forslag til konkret oppfølging til et felles løft for å bekjempe og redusere fattigdom blant barn og i barnefamilier.

Naiv?
– Jeg hadde faktisk forventet at det var en reell vilje til å gjøre det alle var enige om tre uker før valget, også tre uker etter valget. Jeg hadde forventet at når saken får SVs Karin Andersen som saksordfører, som i valgkampen måtte stramme opp sin egen partileder og finansminister til å innrømme at, sitat: " — SV selv har bygget forventninger i forhold til de fattige som vi ikke har innfridd. Det beklager jeg og det forstår jeg, at man er skuffet over. ", ja da trodde jeg at vi i det minste kunne bli enig om at nå legger vi all partipolitisk prestisje til side og ser om vi i fellesskap kan finne fram til en tiltakspakke for å bekjempe fattigdom blant barn. Så naiv går det tydeligvis an å bli, sier Abid Raja.

Direkte pinlig
– I stedet blir vårt forslag — og oppfølging av alles valgkampløfter – først liggende i arbeids- og sosialkomiteen i nesten et halvt år, før vi får nok en sak og innstilling hvor regjeringspartiene unnlater å bidra til konkrete vedtak i Stortinget, men gjemmer seg bak utredninger og "samråd" som foregår i Regjeringen. Ja ikke nok med det, vi får til og med vite fra statsråden at konkrete løfter om oppfølging i form av "en bred strategi for å forebygge og bekjempe fattigdom i RNB 2010", fra regjeringen nå er endret til en redegjørelse om en prosess i RNB 2010 og en stortingsmelding i løpet av våren 2011. Dette er direkte pinlig, og det hjelper ingen av de 85 000 barn, hvor hvert tredje har minoritetsbakgrunn, som lever i husholdninger med inntekt under fattigdomsgrensen, hevder Raja. Disse barna hadde fortjent at landets folkevalgte faktisk tok ansvar, og ikke drev med unnlatelsessynder og gjensidig mistillit mot hverandre.

Se innstillingen fra arbeids- og sosialkomiteen her.

Nye forslag

Barn

Foto: Microsoft

I tillegg til forslaget om å en felles tiltakspakke for å bekjempe fattigdom blant barn, fremmet Abid Raja i Stortinget i dag to konkrete forslag som kan bidra til å bekjempe fattigdom. Det første er å sikre at alle forsørgere med lav inntekt skal betale gradert og lavere foreldrebetaling i barnehage og aktivitetsskole/SFO og det andre er å innføre en ordning med hjemkjøp av boliger.
– Innføring av makspris har paradoksalt nok gjort at mange av dem med minst inntekt faktisk betaler mer i oppholdsbetaling i barnehager enn de gjorde før. Jeg mener at både barnehageprisene og SFO skal avgjøres lokalt — ut fra lokale forutsetninger, tilbud og særpreg, men at det i tillegg fastslås (i forskrift) at forsørgere med lav inntekt skal betale gradert sats av maksimal oppholdsbetaling. På denne måten sørger vi for at alle har råd til å ha barn i barnehage og SFO, sier Raja.

Det store flertallet er i stand til å skaffe seg bolig selv, men en del har problemer med å komme seg inn på boligmarkedet. Særlig for de som har hatt problemer i en fase av livet, vil det være avgjørende å ha en egen bolig under mest mulig stabile forhold. Uten fast adresse er det vanskelig å skaffe seg arbeid og komme seg videre i livet. På vegne av Venstre foreslo Abid Raja derfor å innføre en ordning (etter dansk modell) for hjemkjøp av boliger, hvor en leid kommunal bolig kan nedbetales gjennom husleie og på sikt bli eid bolig. Det offentlige må bidra til bygging av flere leieboliger, hvor en andel av dem blir hjemkjøpsboliger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**