Pinlig Vest-Agder!

Venstre på Sørlandet har i lang tid kjempet for ett Agder. Det har vi gjort ut fra tre hovedkriterier.

For det første har vi ønsket en revitalisering av demokratiet og større direkte innflytelse

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

over de avgjørerelser som berører oss som bor i Agder. Vi mener derfor det er bedre med ett fylkesting enn flere samarbeidsorganer som ikke står demokratisk ansvarlig overfor folket.

Agder Venstre ett fylke

Foto: Stein Inge Dahn

For det andre mener vi at de utfordringene Agder står overfor ikke stopper ved fylkesgrena. Vi tror ett samlet Agder bedre kan løse utfordringene og styrke regionen.

For det tredje tror vi at ett samlet Agder har større mulighet til å bli hørt i depatementer og på Stortinget.

Når nå Vest-Agder sine politikere vil trumfe gjennom fylkessammenslåingen uten at folket får si sin mening er det et klart brudd med det som har vært viktigst for oss i denne prosessen, nemlig en styrking av demokratiet. Det har altfor lenge vært en ukultur på sørlandet hvor en håndfull mennesker møtes i de lukkede rom og blir enig om hva som er det beste for landsdelen. Dette ønsker tydeligvis Westermoen og Co å videreføre, men hvordan kan man være folkevalgt og være så redd for folket?

Venstre vil kjempe for ett Agder, men spesielt i Aust-Agder hvor det er stor motstand må det avgjøres av innbyggerne.

Venstre går derfor inn for folkeavstemming knyttet til valget i 2011, og et felles fylkestingsvalg i forbindelse med Stortingsvalget i 2013.

Vi har tro på våre argumenter og at de vil vinne frem, og vil la starten på ett Agder være et demokratisk ja fra innbyggerne.

Arnt Gunnar Tønnessen
Leder Agder Venstre