Gågata trenger liv og røre

— Vi har fått en av landets fineste gågater, men det er ingen som kommer til gågata for gågatas skyld. Vi må legge til rette for at gågata blir en pulserende folkemagnet. Det er mangfoldet av restauranter, puber og butikker på begge sider som skaper liv, stemning og god atomsfære, sier Boye Bjerkholt (V), varaordfører i Skedsmo.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Vann, glass, mat

Foto: Microsoft

Han er skeptisk til de nye forslagene til innstramminger i regelverket, der det blant annet legges opp til mindre plass til uteservering og større ensforming av utemøbler.

— Vi er langt unna det punktet at det er trengsel i gågata. Det er ikke behov for å stramme inn på serveringsarealet, mener Bjerkholt.

— Det er dessuten en misforstått strategi å tro at man kan planlegge seg frem til en pulserende gågate. Vi må ha tydelige regler i bunnen, men vi må også tillate at det utvikler seg et mangfold. Det er sunt at ulike steder har ulike stiler og ulike typer av utemøblement, avslutter han.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**