Venstre for sikker og miljøvennlig samferdsel

-svar til innlegg fra Lars Vidar Moen i Arendals Tidende 6. mars 2010

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Arnt Gunnar Tønnesen

Foto: Jan Kløvstad

Av Arnt Gunnar Tønnesen, leder i Agder Venstre

Når seriøse samfunnsaktører skal ta stilling til sikkerhets- og beredskapstiltak, bør man vurdere nytten opp mot risiko og kostnader. Risikoen kan man definere som produktet mellom sannsynligheten for at en ulykke vil inntreffe, og konsekvensene som ulykken vil medføre. Deretter må politikerne prioritere ressursene og hvor tiltak bør settes inn. Et av de viktigste sikkerhetstiltakene som Venstre har vært med på å prioritere, var da vår samferdselsminister Torild Skogsholm fattet vedtak om bevilgninger til en rask og økonomisk effektiv utbygging av ny fire-felts motorveg mellom Grimstad og Kristiansand.

I Agder Venstre er vi også stolt over å ha bidratt til etableringen av slepebåtberedskapen med BB CONNECTOR. Dette mener vi er en betydelig styrking av sikkerhetsnivået for skipsfarten på hele Sørlandskysten. I sitt innlegg retter Lars Ivar Moen kraftig kritikk mot dette standpunktet, og hevder at vi derved har avdekket "syltynne maritime kunnskaper". Men samtidig avslører Moen at han selv ikke har innsikt i hvordan slepebåten som han kritiserer er utstyrt. Hans kritikk er basert på studier av bilder på internett, kan vi lese. Gjennom disse studiene har han funnet grunn til å tvile på om slepebåten har haikjeft og tuggerwinch. Vi kan forsikre Moen om at vi i vår vurdering har lagt til grunn kunnskap om at denne slepebåten har slik utrustning. Vi kan også opplyse om at kapteiner og loser som arbeider med taubåter til daglig både her på Sørlandet og i tankskipshavner på Vestlandet, har bekreftet vårt syn på denne slepebåtens egnethet. Dette er samme båttype som anvendes ved buksering av de største supertankerne som seiler inn til Mongstad. Med en trekkraft på 65 tonn, og med et dynamisk kraftpotensial på godt over 100 tonn, har BB CONNECTOR krefter som langt overstiger styrken til pullertene om bord på mange av de skipene som med størst sannsynlighet vil kunne havarere her på Sørlandskysten. Vi kjenner ikke til at det finnes slepebåter med 1,2 millioner hestekrefter som Lars Ivar Moen i sitt innlegg hevder å ha erfaring med. Vi velger å avskrive dette på kontoen for skrivefeil, og ikke på sviktende maritim kompetanse fra Moens side. Men Moen har selvsagt rett når han påpeker at en slepebåt som er av en type som også kan anvendes kommersielt i daglige operasjoner her på Sørlandskysten, er betydelig rimeligere for Staten å leie inn, enn for eksempel en AHTS som ikke kan anvendes til annet enn å være i beredskap. I Venstre er vi opptatt av å ikke påføre samfunnet og næringslivet uforholdsmessige kostnader ved å pålegge uproporsjonale sikkerhetstiltak, og vi opprettholder på denne bakgrunn vår påstand om at løsningen som er valgt er fornuftig og god.

Slepebåtberedskap er viktig, men er ingen garanti for at en ulykke ikke vil inntreffe, eller at konsekvensene av en ulykke vil kunne bli avverget. Havariet til FULL CITY i Telemark er et eksempel på det. Ulykken inntraff til tross for at det fantes god slepebåtberedskap noen steinkast unna. Derfor må slepebåtberedskapen ses i sammenheng med andre tiltak som settes inn. I vår vurdering av slepebåtberedskapen på Agder, har vi også vektlagt en rekke andre tiltak som bidrar til å styrke sikkerheten p√ kysten vår. Skipsfarten er pålagt å innføre automatisk identifikasjonssystem (AIS) som gjør det mulig å overvåke skipenes bevegelser og å fange opp unormal aktivitet. Det er tatt initiativ til å etablere påbudte seilingsleder som sørger for at skipene må seile lengre fra kysten, noe som vil gi beredskapsmyndighetene mer tid til å reagere dersom noe skulle skje. Og når utenlandske tankskip anløper tankanlegget på Sandvikodden, sørger lostjenesten for å bidra med forsvarlig farvannskunnskap og retningslinjer for tilstrekkelig slepebåtkapasitet ved hvert enkelt havneanløp.

Agder Venstre har vedtatt en ambisiøs samferdselspolitikk, som vil kreve sterkt engasjement fra dyktige landsdelspolitikere for å lykkes. Vi prioriterer nå bl.a. utbygging av Sørvestbanen og forsert stamvegsutbygging fremfor en ytterligere styrking av slepebåtberedskapen. Da vil vi kunne reise miljøvennlig og sikkert med tog til hovedstaden fra de største byene på Agder på mindre enn 3 timer, og da vil vi kunne nærme oss en null-visjon når det gjelder drepte og hardt skadde mennesker på vegene våre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**