Venstre imot eiendomsskatt i Rissa kommune

En minste- pensjonist som sitter med et litt større gammelt hus kan risikere å måtte betale 10 prosent av pensjonen sin i eiendomsskatt om få år, sier Anne Jorid Gullbrekken (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Venstres Anne Jorid Gullbrekken er i mot eiendomsskatt og mener den slår veldig urettferdig ut.
Selv om politikerne som ønsket å innføre eiendomsskatt sier den skal være på to promille, har Gullbrekken ingen tro på at det vil vare.
– Intensjonen med å innføre eiendomsskatt er jo å øke den til sju promille.
Ingen av de andre kommunene på Fosen har eiendomsskatt på bolig, og så skal Rissa innføre det. Vi vil at unge skal etablere seg i kommunen, og nybygg er fritatt for eiendomsskatt i fem år, men hva med de som kjøper en brukt bolig og får store lån og kanskje studielån. Jeg mener vi må gå i gjennom grunnlaget på
nytt. På Oppdal for eksempel tar man hensyn til boligens alder, og man beskattes ikke for kjeller og loft, sier Gulllbrekken, som også stiller spørsmålstegn ved demokratiet ved innføringen.
– Det var en stemmes overvekt for eiendomsskatt. Det burde fått ordføreren til å tenke seg om. Det viser hvor stor uenighet det var blant politikerne om dette, avslutter Anne Jorid Gullbrekken.

Ny vurdering
Gullbrekken mener politikerne må gå gjennom grunnlaget for utregningen av eiendomsskatt på nytt fordi det slår så feil ut. For eksempel at en minstepensjonist kanskje vil måtte betale hele 10 prosent av trygden sin i
eiendomsskatt.
– Jeg mener folk skal beskattes etter evne, og jeg er imot eiendomsskatt.Vi må se positivt på de som bygger verdier og ikke beskatte de som gjør som vi ønsker. Det er heller ikke riktig måte å ønske nye bedrifter
velkommen til kommunen. Det er alle de små bedriftene som må betale, ikke de som eier eiendommen. Det blir forferdelig feil, mener venstrepolitikeren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**