For 100 år siden ble Bergensbanen åpnet. Jernbanen som knytter øst og vest sammen kostet Norge et helt statsbudsjett, og ble realisert på tross av at mange mente den ville være umulig å bygge og drive. For snart 50 år siden ble byggingen av Nordlandsbanen avsluttet, halvveis inn i Nordland fylke. Fortsatt mangler Norge en jernbane som knytter nord og sør sammen.
Både nordområdesatsingen og klimaproblematikken aktualiserer behovet for nytenkning og ikke minst handling i vår region. Det har vært stille altfor lenge rundt videreføringen av jernbanen nordover. For snart 20 år ble den hittil siste omfattende rapporten om Nord-Norgebanen utarbeidet . Denne tok for seg strekningen Fauske-Tromsø, med sidespor til Harstad. Nylig avslo Innovasjon Norge en søknad om støtte til å oppdatere rapporten fra 1992 på strekningen Fauske-Narvik. En slik oppdatering ville gitt et naturlig og konkret utgangspunkt for å komme videre i arbeidet med å forlenge jernbanen nordover.
Vi ønsker å få i gang en prosess hvor Nord-Norgebanen settes på den politiske dagsorden, og hvor det gjøres konkrete grep for å komme i gang med utredning, planlegging og bygging av denne. Vi har følgende konkrete ønsker for 2010 i denne forbindelse:
1. Nordland fylkeskommune må bevilge støtte til en oppdatering av utredningen om Nord-Norgebanen fra 1992 på strekningen Fauske-Narvik.
2. Nordland Venstre må sammen med lokallagene i fylket jobbe for å gjøre Nord-Norgebanen til sin viktigste regionale kampsak.
3. Nordland Venstre må søke samarbeid med fylkeslagene i Troms og Finnmark for å gjøre Nord-Norgebanen til nasjonal Venstrepolitikk.
Gjennom å kjempe for utbygging av Nord-Norgebanen vil vi legge forholdene til rette slik at Nord-Norge får samme tilgang til det nasjonale transportnettet som resten av landet. Dette vil gi nye muligheter for regionen, være et løft for nordområdesatsingen og et konkret og nødvendig grep i utviklingen av en effektiv, miljørettet og trygg infrastruktur for fremtiden.
Bodø Venstre