Nei til E-valg

Det er nå klart at 11 kommuner skal delta i et forsøk med E-valg i 2011, altså å stemme via internett. E-valg undergraver borgerrollen og gjør valget mindre viktig. Å avgi sin stemme er velgerens viktigste handling i demokratiet vårt. Da må vi ha tillit til de systemene som skal kontrollere valget, skriver Karl M. Buchholdt, leder i Levanger Venstre i et innlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Innlegg fra Karl M. Buchholdt – leder i Levanger Venstre
Eksperter på datasikkerhet mener det ikke er teknisk mulig å organisere et 100% trygt valg over internett. Allikevel insisterer regjeringen på å gjennomføre et prøveprosjekt hvor 200 000 nordmenn vil kunne stemme fra sin egen datamaskin.

Minst like alvorlig som mangelen på datasikkerhet er det at man ved e-valg går bort fra grunnprinsippene ved et demokratisk valg; nemlig at valget skal være hemmelig og personlig. I dag er det den vanlige borger som kontrollerer dette. Nå overlates det til datasystemer og eksperter. Det er problematisk for troverdigheten til demokratiet.

Med e-valg kan man levere sin stemmeseddel fra nær sagt hvor som helst, for eksempel fra egen PC, på jobben, kafeen eller toget. Det er klart at det blir mindre ordnede og kontrollerte forhold under slike omstendigheter. Det er et paradoks at man tillater e-valg samtidig som man har skjerpet prosedyrene i stemmelokalene nettopp for å sikre at valget er hemmelig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**